Ett svunnet Europa : om modernismens glömda rötter
Författare | |
---|---|
Förlag | Brutus Östlings bokf Symposion |
Genre | Konst |
Format | Danskt band |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 533 |
Vikt | 963 gr |
Utgiven | 2009-08-18 |
SAB | Ib-m.5 |
ISBN | 9789171398345 |
Vem var Lajos Kassák och Ljubomir Micic? Vilka var Witcacy och Karel Teige? Och vad gjorde Jacwk Malczewski och Jan Matejko i Kraków?
August Strindbergs värsta rival Stanislaw Przybyszewski mördade han verkligen sin älskarinna medan en av hans mest hängivna beundrare sköt hans hustru Dagny Juel, Edvard Munchs stora kärlek, på ett sjaskigt hotellrumi Tiflis?
Vem svarade för den subtropiska soiréen organiserad av vita negrer i Warszawa strax efter första världskriget? Och hittade Paris-societetens stora tragedienne Sara Bernhardt verkligen den tjeckiske konstnären Alfons Mucha i ett ungerskt zigenarläger, där han förhäxade henne med fiolspel och sång i skenet av en fullmåne?
"Ett svunnet Europa" är en unik och rikt illustrerad beskrivning av konstnärliga och litterära riktningar i det forna habsburgska imperiet kring förra sekelskiftet. Tom Sandqvist berättar historien om den central- och östeuropeiska modernismen och om alla de revolutionerande avantgardistiska grupper som konst- och litteraturhistorien glömde bort och som därför försvann ur blickfånget efter andra världskriget, men som det oaktat måste betraktas som en grundförutsättning för 1900-talets konst och litteratur.
Boken koncentreras till tre tematiska helheter. Den första är de nationalistiska rörelsernas genomslagskraft när den modernistiska konsten växte fram i länder som Polen, Tjeckien, Ungern, kroatien, slovenien och Serbien. Den andra diskuterar strävan efter de syntetiska helheter som senare orättvisande har betraktats som uttryck för olika former av eklekticism. Den tredje helheten knyter ihop trådarna och berättar om den judiska kulturens stora betydelse för modernismens framväxt i Central- och Östeuropa.