Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärande för döva barn och barn med hörselnedsättning
Serie | Karlstad University Studies |
---|---|
Författare | |
Förlag | Karlstad University Press |
Genre | Pedagogik |
Format | BZ |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 126 |
Vikt | 195 gr |
Utgiven | 2016-08-04 |
ISBN | 9789170636882 |
Elever som är döva eller har en hörselnedsättning riskerar att få bristande läs- och skrivkunskaper i svenska vilket i sin tur försvårar lärandet i flera andra ämnen. Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) ska arbeta med att bland annat sammanställa forskningsresultat och verka för en ökad måluppfyllelse i
specialskolan.
Det forsknings- och utvecklingsprojekt som har resulterat i denna bok är ett led i det arbetet. Projektet och boken fokuserar på framgångsfaktorer. Boken är en systematisk litteraturstudie där 175 forskningsartiklar och ett stort
antal andra källor publicerade under 2010-2015 granskats och sammanställts.Resultatet av den systematiska litteraturgranskningen visar att det finns två övergripande områden som framgångsfaktorerna kan kategoriseras i; interaktionen som grund för allt lärande och fördelen av en visuellt orienterad läs och skrivpraktik.
Projektet har initierats och finansierats av SPSM och boken ges ut i samarbete med Karlstads universitet. Projektet har genomförts av Carin Roos, docent vid Karlstads universitet tillika projektledare samt Karin Allard, lektor vid Örebro. Dessutom har några medarbetare från SPSMs specialskolor gjort sina självständiga arbeten i speciallärarprogrammet inom projektet.