Hur lär organisationer? - en diskussion om det organisatoriska lärandets nyckelfrågor
Författare | |
---|---|
Förlag | FAS |
Format | Kartonnage |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 75 |
Vikt | 175 gr |
Utgiven | 1996-01-31 |
ISBN | 9789170453281 |
I denna bok redovisas de teoretiska huvudlinjerna i dagens litteratur om organisatoriskt lärande. Författaren jämför, analyserar och sammanfattar huvudresultaten från nio fallstudier i Arbetslivs-institutets program för lärande organisationer och diskuterar resultaten utifrån olika teoretiska perspektiv. Slutligen pekar han på några tänkbara slutsatser kring hur organisatoriskt lärande kan utvecklas, främjas och underhållas i framtidens arbetsliv.
Rapporten är i första hand analytisk och diskuterande och den utgår från två huvudperspek-tiv ett organisationsteoretiskt och ett beteende-vetenskapligt.
Bland kapitlen finner du: Organisatoriskt lärande i litteraturen Vad visar fallstudierna egentligen? Fyra perspektiv på organisatoriskt lärande De organisatoriska läroprocesserna.
Rapporten är i första hand analytisk och diskuterande och den utgår från två huvudperspek-tiv ett organisationsteoretiskt och ett beteende-vetenskapligt.
Bland kapitlen finner du: Organisatoriskt lärande i litteraturen Vad visar fallstudierna egentligen? Fyra perspektiv på organisatoriskt lärande De organisatoriska läroprocesserna.