Place management : new roles for place managers in rebuilding European wealth
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Infotain & Infobooks Sweden |
Genre | Management |
Format | Inbunden |
Språk | Engelska |
Antal sidor | 224 |
Vikt | 1286 gr |
Utgiven | 2011-10-10 |
SAB | Qm |
ISBN | 9789170032967 |
Professionella platsledare skapar lokal och regional tillväxt. I den första boken om de europeiska platsledarnas betydelse, ger Christer Asplund konkreta råd från 35 års internationellt arbete med att utveckla vinnande regioner och städer. Boken publiceras i en dramatisk tid för Europa när den egna platsens ekonomiska tillväxt är i fokus för lokala och regionala ledare.
Boken Place Management pekar på platsledarnas ansvar och presenterar en rad verklighetsförankrade rekommendationer för hur ledarskapet kan utövas på ett aktivt och kraftfullt sätt. Från bokens rika exempelsamling kan läsaren dra lärdomar från platsledare som lyckats och misslyckats. Boken väjer inte för de kontroversiella frågorna och kritiserar användningen av slogans och enkla reklambudskap. Samtidigt sätter den in Place Management i ett europeiskt ekonomiskt, historiskt och socialt sammanhang.
Christer Asplund fjärde bok om platsutveckling från ett lokalt och regionalt perspektiv handlar om platsledarens betydelse. Den första boken, Placehunting konsten att attrahera etableringar, kom i början av 1990-talet. Boken var den första i sitt slag på svenska och gav upphov till rader av lokala och regionala projekt i Sverige och Norge. Nästa bok, Placehunting International, fokuserade på utveckling av attraktionsfaktorer för investeringar. Den tredje boken, Place Marketing, som skrevs tillsammans med professor Philip Kotler, fokuserar på de marknadsrelaterade aspekterna av platsutveckling. Den engelska upplagan har översatts och anpassats till ryska, kinesiska och turkiska. Den nu aktuella boken, Place Management, levandegör ledarskapsfrågorna med exempel hämtade från många håll i världen. Christer Asplund har i 35 år arbetat på hundratals platser i Europa och Asien med att skapa lokal attraktion för att locka talanger, investeringar och utökad turism. Det är dessa verklighetsanknutna erfarenheter som ligger till grund för samtliga böcker.
Jacob Ikkala har utifrån sin bankerfarenhet i Nordea och allmänna analysförmåga fascinerats av hur platser kan förlora respektive vinna på sitt Place Management. Med sin bakgrund från Copenhagen Business School (CBS) och sin breda internationella erfarenhet samt sitt intresse för internationella jämförande studier, har Jacob Ikkala fungerat som en god komplettering till Asplunds livslånga erfarenheter av Place Management.
Sagt om boken:
Inom industrin är det viktigt att innovationsklimatet lokalt är öppet och nyfiket. Jag har genom min långa internationella erfarenhet sett stora skillnader mellan platsernas uppträdande inför nya tekniska lösningar. För svensk ingenjörskonst är t ex inställningen till innovationsupphandling en nyckelfråga. Place management blir därför en viktig kugge i innovationspolitiken. Denna bok har på ett nytt och spännande sätt fångat upp hur platsutvecklingen kan förbättras.
Bo Normark VD, Power Circle och tidigare globalt affärsområdesansvarig ABB Power Systems
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Från ett bankperspektiv utgör den lokala utvecklingen av samhälle och näringsliv själva essensen i den globala världen. Affärer görs lokalt och det är här kunder och aktörer finns. Swedbanks affärsidé bygger på att vara en inkluderande bank över hela landet. Från den utgångspunkten är boken Place Management både lärorik och relevant. Den skildrar de lokala utmaningarna i en ny tappning genom sin fokusering på management. Läsaren får på ett insiktsfullt sätt följa hur platsledarskapet kan stärkas.
Peter Nygårds, senior advisor, tidigare bl a senior vice president på Swedbank samt statssekreterare på Näringsdepartementet.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Konkurrensen om de vassaste hjärnorna, de mest innovativa företagen och de stora investeringarna är knivskarp. Varför är vissa platser attraktiva medan andra dör sotdöden? Boken Place Management ger konkret vägledning till alla som vill stärka en plats konkurrenskraft och skapa ett tydligt varumärke. Det krävs mycket mer än en fyndig slogan.
Maria Rankka, VD Stockholms Handelskammare
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Som praktiskt förankrad klusterledare anser jag att place management är en av de stora utmaningarna. Boken Place Management fyller igen en stor kunskapslucka. Med sin bas i skärningspunkten mellan offentlig och privat sektor är boken en guldgruva att ösa ur.
Mats Williams, VD, The Paper Province och prisbelönad klusterledare i Europa
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Denna unika bok handlar om en aspekt som det ytterst sällan skrivs något om: hur själva ledarskapet utövas och organiseras för att skapa lokal tillväxt. I individuella samtal berörs frågan ofta men i litteraturen har dessa ledarskapsfrågor hittills inte analyserats alls. Boken fyller därför ett stort tomrum.
Tore Helmersson, VD Innovatum AB i Trollhättan.