Idéskydd för kreativa : handbok i immaterialrätt och strategier mot idéstöld
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Skissbox.se |
Genre | Juridik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 304 |
Vikt | 560 gr |
Utgiven | 2019-09-17 |
SAB | Oeae-c |
ISBN | 9789163986031 |
2:a uppdaterade upplagan 2019
Idéskydd för kreativa - handbok i immaterialrätt och strategier mot idéstöld
Har du eller ditt företag en idé som ni vill exploatera? Då måste ni välja rätt strategi för att undvika idéstöld och stärka de kommersiella möjligheterna. Men vad innebär det och hur gör man?
Den här handboken hjälper dig att tänka efter före och välja rätt skyddsstrategi. Situationen, era affärsmål och era resurser får avgöra vilken nivå som är rätt.
Med sina många konkreta råd och illustrerade exempel ger boken ett brett och praktiskt perspektiv på idéskydd. Här visas inte bara hur immaterialrätten fungerar och vad som krävs för ett starkt skydd. De lagstadgade skyddsmöjligheterna som patent, mönsterskydd, varumärke och upphovsrätt är nämligen bara ett av alternativen man kan välja för att skydda sin idé. Hur ni hanterar information, samarbeten och kompetens är väl så viktigt för en effektiv skyddsstrategi.
Idéskydd för kreativa vänder sig till entreprenörer, uppfinnare, designers och andra kreatörer som vill få en praktisk överblick över snårskogen kring idéskydd. Även rådgivare inom området och studerande kan ha stor nytta av boken.
Bokens förord skrivet av Håkan Lans.
Sagt om boken:
”En mycket bra, heltäckande handbok om hur du kan skydda dina idéer. Lätt att förstå, praktiskt vinklad och med många intressanta exempel. Spelfältet, strategierna och immaterialrätten klargörs och får en struktur. Så låt dig inte avskräckas att förverkliga dina idéer! Boken ger dig en bred och stadig grund att stå på.”
Kristina Frisk, CEO Caresumables AB, Årets Uppfinnarkvinna 2016
”Idéskydd för kreativa” lyckas på ett konstruktivt och pedagogiskt sätt integrera juridiken i produktutvecklingen och kommersialiseringen, såväl hot som möjligheter. Boken är därför inte endast av intresse för innovatören utan också för den som ger juridiska råd inom IP, Intellectual Property, i vid mening.”
Håkan Sjöström, adv inom GOZZO Advokater, specialiserad på immaterial- och marknadsrätt.
Mer info på www.designinfo.se