Desinformation : kritik av den exponerande marknadsföringen

Desinformation : kritik av den exponerande marknadsföringen
Författare
Förlag Vulkan
GenreSamhälle, politik och debatt
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor420
Vikt0
Utgiven2013-06-21
SABQbln
ISBN 9789163716164
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
I dagens samhälle utsätts allmänheten överallt för marknadsföringens industriproducerade meddelanden. De bryter vår uppmärksamhet och gör anspråk på vårt inre liv. Men är det rimligt att samhällets etablerade institutioner får ofreda medborgarna på detta sätt? Hur påverkar det grundvillkoren för ekonomin och samhället, och är det så vi vill ha vår tillvaro? I boken genomförs en empirisk utforskning av marknadsföringens platser och former i dagens samhälle liksom en filosofisk och sociologisk analys av dess mekanismer och följder. Utgångspunkten för undersökningen tas hos mottagaren i stället för - som brukligt i marknadsföringsforskningen - hos avsändaren. Här framkommer nya aspekter och insikter som tidigare fallit utanför forskningens ramar. Målet är en marknadsföringens filosofi och därmed en ansats till kritisk marknadsföringsforskning.