Kanal - medier, samhälle och kommunikation

Kanal - medier, samhälle och kommunikation
Författare
Förlag Sanoma Utbildning
GenreMedia och kommunikation
FormatHäftad
SpråkSvenska
Vikt773 gr
Utgiven2011-08-19
ISBN 9789152303528
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Boken är indelad i tre block: • Massmedier i samhället • Kommunikation • Medieformer Varje block är indelat i fyra avsnitt som beskriver innehållet. Det första avsnittet ger en introduktion en grundläggande orientering i ämnet, det andra avsnitt ser på medier, samhälle och kommunikation ur ett svenskt perspektiv. Därefter följer ett avsnitt som ser på ämnet utifrån ett globalt perspektiv och slutligen ett avsnitt som är tematiskt. På detta sätt skapas en naturlig struktur som ger eleverna möjlighet att först arbeta med det som ligger nära, för att sedan ta steget ut i världen. I det första blocket, Massmedier i samhället, beskrivs bland annat mediernas roll i den demokratiska processen och i det demokratiska samhället, grundläggande medieideologier, yttrandefrihet, tryckfrihetsbrott, källskydd och vikten av källkritik. I blocket Kommunikation behandlas grundläggande kommunikationsmodeller och kommunikationsformer, liksom olika kommunikatörers roller i kommunikationsmodellen. I det sista blocket, Medieformer, görs en systematisk och historisk genomgång av stora mediebärare som, radio, tv, tidningar, film och internet. Men det handlar också om hur de allt mer samverkar i nya kommunikationsformer. Lärarhandledningen till denna bok är slutsåld och har utgått ur sortimentet.