Lärare som leder lärare - möjligheter och utmaningar

Lärare som leder lärare - möjligheter och utmaningar
Författare
Förlag Gleerups Utbildning AB
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor112
Vikt250 gr
Utgiven2025-04-11
SABEmia
ISBN 9789151116617


<span ><span ><span ><span ><span ><span >L&auml;rare som leder andra l&auml;rare &auml;r ett v&auml;xande fenomen i f&ouml;rskola och skola. Trots det pratas det f&ouml;rv&aring;nansv&auml;rt lite om vad det inneb&auml;r att verka och agera som l&auml;rarledare. Hur kan skolprofessionella forma och utveckla ett l&auml;rarledarskap som fr&auml;mjar barns och elevers l&auml;rande och utveckling? Den h&auml;r boken &auml;r t&auml;nkt att st&ouml;dja och inspirera ett s&aring;dant arbete.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >F&ouml;rfattaren ber&ouml;r fr&aring;gor som vad det inneb&auml;r att verka som l&auml;rarledare, vad det inneb&auml;r att leda l&auml;rarkollegor i undervisningsf&ouml;rb&auml;ttrande syfte, hur l&auml;rarledare kan st&ouml;djas i sina uppdrag samt hur skolprofessionella kan samverka f&ouml;r att utveckla ett framg&aring;ngsrikt l&auml;rarledarskap i den egna skolverksamheten. F&ouml;r att konkretisera vad l&auml;rarledarskap kan inneb&auml;ra i praktiken inneh&aring;ller boken &auml;ven ett kapitel som s&auml;rskilt fokuserar f&ouml;rstel&auml;rares ledarskap. Kapitlen avslutas med fr&aring;gor att reflektera &ouml;ver individuellt men framf&ouml;r allt att diskutera tillsammans som ett led i att utveckla ett framg&aring;ngsrikt l&auml;rarledarskap.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Boken kan med f&ouml;rdel anv&auml;ndas som ett st&ouml;d i att utveckla l&auml;rarledarskap i den egna praktiken men kan &auml;ven anv&auml;ndas inom l&auml;rarutbildning samt i fortbildningar och professionsprogram f&ouml;r l&auml;rare och rektorer.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Frida Grimm arbetar som lektor i pedagogik p&aring; Centrum f&ouml;r skolledarutveckling vid Ume&aring; universitet och undervisar p&aring; Rektorsprogrammet. Hennes forskning ber&ouml;r l&auml;rarledarskap, framg&aring;ngsrikt skolledarskap och professionellt l&auml;rande.</span></span></span></span></span></span>