Kunskap och lärande : Om lärares didaktiska val

Kunskap och lärande : Om lärares didaktiska val
Serie Kunskap och lärande
Författare
Förlag Gleerups Utbildning AB
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor152
Vikt250 gr
Utgiven2025-03-27
SABE
ISBN 9789151113258

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Skolans kunskapsuppdrag har l&auml;nge st&aring;tt i centrum f&ouml;r s&aring;v&auml;l allm&auml;nhetens som politikens intresse, men vad menar vi egentligen med kunskap? Vilken sorts kunskap tycker vi &auml;r viktig i f&ouml;rskola och skola, och varf&ouml;r?</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >I den h&auml;r boken tar f&ouml;rfattarna sin utg&aring;ngspunkt i olika perspektiv p&aring; kunskap och unders&ouml;ker vad som utm&auml;rker de mest aktuella kunskapsbegreppen. Olika uppfattningar om kunskap leder till olika f&ouml;rest&auml;llningar om l&auml;rande. D&auml;rf&ouml;r inneh&aring;ller kapitlen om kunskap ocks&aring; en diskussion om l&auml;rares didaktiska val i undervisningen. Den konkreta utformningen av undervisningen p&aring;verkas av l&auml;rarens egen f&ouml;rst&aring;else av kunskap och vad det inneb&auml;r att kunna n&aring;got om ett &auml;mnesinneh&aring;ll. De kunskapsbegrepp som behandlas &auml;r bildning, social realism, transaktionell realism, kognitionsvetenskap, kompetens samt praktisk metodik.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Boken inleds med en grund f&ouml;r kunskapsdialogen genom att relatera diskussionen om kunskap till s&aring;v&auml;l nutid som historisk tid.&nbsp; I de avslutande kapitlen kopplas kunskapsperspektivet till l&auml;roplaner och till aktuell debatt om hur m&auml;nniskan kan n&aring; kunskap om sin omv&auml;rld och vilka olika aspekter som b&ouml;r ing&aring; i ett kunskapsbegrepp.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Ninni Wahlstr&ouml;m (red.) &auml;r professor i pedagogik vid Linn&eacute;universitet, med ett forskningsintresse som r&ouml;r utbildningspolicy, l&auml;roplaner och undervisningens praktik.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Tor Ahlb&auml;ck &auml;r lektor i pedagogik vid Linn&eacute;universitetet och har forskningsintressen inom didaktik, l&auml;rarutbildning och undervisningens praktik.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Linda F&auml;lth &auml;r professor i pedagogik vid Linn&eacute;universitetet med ett forskningsintresse som r&ouml;r l&auml;sinl&auml;rning, l&auml;sutveckling och l&auml;s- och skrivsv&aring;righeter.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Stefan Hopmann var tidigare professor i pedagogik vid Wiens universitet och expert p&aring; fr&aring;gor om l&auml;roplansteori och bildning.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Jonathan Lilliedahl &auml;r docent i pedagogik vid Linn&eacute;universitetet med ett forskningsintresse som innefattar fr&aring;gor om policy, l&auml;roplaner och didaktik.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Andreas Nordin &auml;r professor i pedagogik vid Linn&eacute;universitetet med inriktning mot forskning om utbildningspolicy och l&auml;roplaner.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Daniel Sundberg &auml;r professor i pedagogik vid Linn&eacute;universitet med inriktning mot skolreformer, l&auml;roplaner och undervisning.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >G&ouml;ran S&ouml;derlund &auml;r professor i specialpedagogik vid H&oslash;gskulen p&aring; Vestlandet, Norge, och undervisar i specialpedagogik med inriktning mot neuropsykologi.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Bettina Vogt &auml;r lektor i pedagogik vid Linn&eacute;universitetet och hennes forskning kretsar kring allm&auml;ndidaktiska och l&auml;roplansteoretiska fr&aring;gest&auml;llningar om undervisning, r&auml;ttvisa och bed&ouml;mning.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Stefan Hopmann var tidigare professor i pedagogik vid Wiens universitet och expert p&aring; fr&aring;gor om utbildningshistoria, l&auml;roplansteori och bildning.</span></span></span></span></span></span>