Skolutveckling i teori och praktik, 2 uppl

Skolutveckling i teori och praktik, 2 uppl
Författare
Förlag Gleerups Utbildning AB
GenreSamhälle, politik och debatt
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor400
Vikt600 gr
Utgiven2025-05-26
ISBN 9789151112336

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Skolutveckling kan f&ouml;rst&aring;s p&aring; olika s&auml;tt, men oavsett syns&auml;tt &auml;r m&aring;let att skapa en god och likv&auml;rdig skolg&aring;ng f&ouml;r alla elever. V&auml;gen dit g&aring;r genom n&aring;gon typ av styrning eller sj&auml;lvstyrning, ofta kopplad till en systematisk process. F&ouml;r l&auml;rare och skolledare handlar det om att f&ouml;r&auml;ndra och f&ouml;rb&auml;ttra undervisning och &ouml;vrig skolverksamhet s&aring; att f&ouml;ruts&auml;ttningarna f&ouml;r barn och elever att l&auml;ra och utvecklas i linje med styrdokumentens m&aring;l blir s&aring; bra som m&ouml;jligt.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >I den h&auml;r boken problematiseras olika aspekter av skolutveckling, s&aring;som kunskapsuppdraget kontra det demokratiska uppdraget, l&auml;rares involvering i didaktiskt utvecklingsarbete och forskningsmetodens plats i l&auml;raryrket. Kapitlen fokuserar p&aring; olika niv&aring;er, allt fr&aring;n l&auml;rarna i klassrummet till skolchefen i kommunen, som p&aring; olika s&auml;tt &auml;r involverade i skolutveckling. Beskrivningarna fr&aring;n olika skolformer visar att det finns likheter, men ocks&aring; strukturella skillnader n&auml;r det g&auml;ller hur arbetet tar form beroende p&aring; i vilket sammanhang det utvecklas.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Skolutveckling i teori och praktik</span></span></span></span></span></span><span ><span ><span ><span ><span ><span > &auml;r indelad i tre delar som har olika fokus. Den f&ouml;rsta belyser skolutveckling teoretiskt, den andra beskriver hur skolutveckling sker i olika skolformer och den tredje ger praktiska exempel p&aring; olika s&auml;tt att arbeta med skolutveckling och systematiskt kvalitetsarbete.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Boken riktar sig till l&auml;rarstudenter och rektorer p&aring; l&auml;rar- och rektorsutbildning, men ocks&aring; till verksamma l&auml;rare och rektorer som vill f&ouml;rdjupa eller bredda sina kunskaper om skolutveckling och hitta inspiration i sitt eget skolutvecklingsarbete.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Bokens andra upplaga &auml;r reviderad och uppdaterad f&ouml;r att spegla&nbsp;skolutvecklingens f&ouml;r&auml;ndrade villkor. Dessutom har nya kapitel tillkommit.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Bokens redakt&ouml;rer &auml;r </span></span></span></span></span></span><span ><span ><span ><span ><span ><span >&Aring;sa Hirsh, </span></span></span></span></span></span><span ><span ><span ><span ><span ><span >docent i pedagogik vid G&ouml;teborgs universitet,</span></span></span></span></span></span><span ><span ><span ><span ><span ><span > och Anette </span></span></span></span></span></span><span ><span ><span ><span ><span ><span ><span >Olin Almqvist</span></span></span></span></span></span></span><span ><span ><span ><span ><span ><span >, professor i didaktik vid M&auml;lardalens h&ouml;gskola</span></span></span></span></span></span><span ><span ><span ><span ><span ><span >. &Ouml;vriga f&ouml;rfattare &auml;r forskare och praktiker fr&aring;n stora delar av landet.</span></span></span></span></span></span>