Digital kompetens för lärare, 2 uppl

Digital kompetens för lärare, 2 uppl
Medverkande
Förlag Gleerups Utbildning AB
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor192
Vikt200 gr
Utgiven2025-02-17
SABEabx
ISBN 9789151111414

<span ><span ><span ><span ><span ><span >L&auml;rare i Sverige arbetar i ett utbildningssystem som p&aring; m&aring;nga s&auml;tt &auml;r digitaliserat med l&auml;rplattformar, administrativa system och verktyg som de anv&auml;nder i sin vardag f&ouml;r att undervisa. Vad beh&ouml;ver l&auml;rare och skolledning k&auml;nna till f&ouml;r att kunna utveckla elevernas digitala kompetens? Och hur kan de utveckla barns och ungas f&ouml;rst&aring;else f&ouml;r och kritiska f&ouml;rh&aring;llningss&auml;tt till de digitala milj&ouml;er som de kommer i kontakt med?</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Den andra upplagan av </span></span></span></span></span></span><span ><span ><span ><span ><span ><span >Digital kompetens f&ouml;r l&auml;rare</span></span></span></span></span></span><span ><span ><span ><span ><span ><span > har genomg&aring;tt en grundlig uppdatering utifr&aring;n den digitala teknikens utveckling och de senaste &aring;rens f&ouml;r&auml;ndringar i styrdokument. I boken ges en bakgrund om samh&auml;llets och skolans digitalisering utifr&aring;n h&aring;llbarhet, globalisering, ledarskap och etiska &ouml;verv&auml;ganden. Centrala begrepp belyses och diskuteras ur ett forskningsperspektiv. Fr&aring;gor kring programmering, kritisk informations- och texthantering, artificiell intelligens och l&auml;rplattformar behandlas, liksom l&auml;rares professionella digitala kompetens i relation till undervisning och v&auml;rdering av digitala l&auml;rresurser samt genom deltagande i sociala medier.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Digital kompetens f&ouml;r l&auml;rare</span></span></span></span></span></span><span ><span ><span ><span ><span ><span > v&auml;nder sig till s&aring;v&auml;l verksamma som blivande grundskole- som gymnasiel&auml;rare och bidrar med kunskaper f&ouml;r att kunna f&ouml;rh&aring;lla sig till kritiskt till digitaliseringen i skola och samh&auml;lle. Boken &auml;r &auml;ven t&auml;nkt att ge underlag f&ouml;r rektorer och beslutsfattare p&aring; olika niv&aring;er n&auml;r det g&auml;ller skolans digitalisering och l&auml;rares kompetensutveckling.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >I boken medverkar forskare fr&aring;n tio l&auml;ros&auml;ten. Redakt&ouml;rer &auml;r Anna-Lena Godhe, professor i pedagogik vid J&ouml;nk&ouml;ping University, och Sylvana Sofkova Hashemi, professor i &auml;mnesdidaktik med inriktning mot svenska vid G&ouml;teborgs universitet och g&auml;stprofessor i digitalt l&auml;rande vid H&ouml;gskolan i Halmstad</span></span></span></span></span></span>