Lärande i en digitaliserad värld

Lärande i en digitaliserad värld
Författare
Förlag Liber
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor136
Vikt189 gr
Utgiven2023-11-22
SABEa
ISBN 9789147149582

Ett av skolans uppdrag är att utveckla elevernas digitala kompetens. Lärande i en digitaliserad värld, som är en konkret och undervisningsnära handbok, är tänkt att stödja läraren i arbetet med detta.

Enligt Skolverket omfattar arbetet med digital kompetens fyra övergripande punkter, som alla behandlas i boken. Dessa är

<ul> <li>att förstå digitaliseringens påverkan på samhället</li> <li>att kunna använda och förstå digitala verktyg och medier</li> <li>att ha ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt</li> <li>att kunna lösa problem och omsätta idéer i handling.</li> </ul>

Bokens författare konkretiserar och problematiserar vad lärande i en digitaliserad värld innebär i praktiken. I varje kapitel ges konkreta exempel på hur lärare kan designa undervisningen så att eleverna ges tillfälle att använda digitala verktyg för att söka kunskap, bearbeta information, lösa problem, skapa, kommunicera och lära.

Boken riktar sig till verksamma och blivande lärare inom grundskolan. Även lärare på gymnasium och vuxenutbildning kan ha glädje av bokens innehåll.

Om författarna
Patricia Diaz är doktorand på KTH med inriktning mot teknik och lärande. Hon är i grunden gymnasielärare i engelska och spanska och har skrivit flera böcker om hur digitala verktyg kan användas i undervisningen. Hon är föreläsare och mottagare av Guldäpplets jubileumsutmärkelse 2021.

Malin Frykman har en bakgrund som grundskollärare, rektor och utvecklingsledare.
Idag är hon verksam som innovationsledare på Innovitaskolan och Pops Academy. Hon är mottagare av Guldäpplets jubileumsutmärkelse 2021.

Sara Willermark är docent i informatik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande vid Högskolan Väst. Hon forskar om skolans digitalisering och har en bakgrund som gymnasielärare i samhällskunskap och medie- och kommunikationsvetenskap samt som IKT-pedagog.