Det svenska medielandskapet : Kampen om opinionsbildningen och journalistiken

Det svenska medielandskapet : Kampen om opinionsbildningen och journalistiken
Serie Det svenska medielandskapet
Författare
Förlag Liber
GenreMedia och kommunikation
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor228
Vikt397 gr
Utgiven2024-06-26
SABBs
ISBN 9789147147588

I <em>Det svenska medielandskapet</em> redovisas och diskuteras olika mediers villkor, och perspektiv ges på såväl historien som dagsläget och framtiden.

Medier och sociala nätverk är centrala för vår orientering i samhället. Men för att kunna bedöma det innehåll som förmedlas i olika kanaler är det viktigt för oss att känna till villkoren för deras verksamhet, från teknisk utveckling, ekonomiska förhållanden och politiska ställningstaganden till publikens intresse.

Boken har sedan första utgåvan 1970 kommit i många upplagor och titeln har förändrats i takt med medielandskapets förändring. Under många år var huvudtiteln <em>Massmedier</em>, men när Liber 2018 tog över utgivningen ändrades huvudtiteln till <em>Det svenska medielandskapet</em>.

Digitaliseringen genomsyrar hela samhället i dag, och det har också fått gälla för den här boken. Strukturen är därför omgjord, jämfört med tidigare upplagor. Boken inleds med medielogik i relation till plattformslogik. De traditionella nyhetsmedierna - press, radio och tv - är fortfarande centrala, men även de måste i dag förhålla sig till plattformslogiken.

Boken lämpar sig för journalistutbildningar på universitet, högskolor och folkhögskolor samt på kurser inom medie- och kommunikationsvetenskap. Den är, genom sin sammanhållna form och sitt breda anslag, ett standardverk för alla som vill få en överblick över medielandskapet.

<strong>Om författarna</strong>

<strong>Ingela Wadbring</strong>, f. 1964, är professor i medieutveckling vid Mittuniversitetet. <strong>Michael Karlsson</strong>, f. 1970, är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Karlstads universitet