Mätningar och mått - i marknadsundersökarens värld

Mätningar och mått - i marknadsundersökarens värld
Författare
Förlag Liber
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor264
Vikt0
Utgiven2005-04-20
ISBN 9789147076123
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
”Som man frågar får man svar”, brukar man säga, och det understryks i den här boken. Den ger marknadsundersökaren en detaljerad vägledning när han eller hon utformar sina mått - d.v.s. frågor och svarsalternativ. Mätningar och mått visar hur man kan undvika de vanligaste felen vid marknadsundersökningar.

Läs mer
Författaren visar att inte bara frågorna utan även utformningen av svarsalternativen har en benägenhet att påverka resultatet. Boken ger också handledning inför den kvalitetskontroll som undersökaren måste underkasta sig, i termer av reliabilitet och validitet. Boken är rik på verklighetsbaserade exempel.

Om författarna
Magnus Söderlund är t.f. professor och chef för Center of Consumer Marketing (CCM) vid Handelshögskolan i Stockholm.