Utveckling, livsvillkor och socialisation
Serie | Utveckling, livsvillkor och socialisation |
---|---|
Författare | |
Förlag | Liber |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 288 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2001-06-29 |
ISBN | 9789147055128 |
Boken beskriver människans hela utvecklingsväg från barndom via ungdom till vuxen ålder och ålderdom. Den röda tråden genom boken är människors personliga utveckling och mänskliga möten. Som ett komplement till boken finns Samspel – teori och praktik som presenterar samspelsteorier utifrån aktuell forskning.
Läs mer
Utveckling, livsvillkor och socialisation tar upp hur människors livsvillkor påverkar deras utveckling och socialisation.
Boken vill förmedla ett förhållningssätt som bygger på lyhördhet, medkänsla och respekt för andra människors värde. Etik och moral vävs på ett naturligt sätt in i texten men tas också upp i ett längre avsnitt om etik och livsfrågor. Ett särskilt kapitel behandlar genusperspektivet.
För att levandegöra texten finns återkommande fallbeskrivningar som efterföljs av diskussionsuppgifter. En återkommande fallbeskrivning följer två barns uppväxt under olikartade livsvillkor. Beskrivningarna är tänkta att fungera som utgångspunkt för diskussioner om hur skilda uppväxtmiljöer kan påverka människors levnadsförhållanden och livsvillkor senare i livet.
Varje kapitel innehåller uppgifter både insprängda i texten och som avslutning av kapitlet. Det finns även ämnesöverskridande uppgifter.
Samspel – teori och praktik
En grundförutsättning för många yrken är att ha en god kompetens vad gäller att kunna möta, kommunicera och samspela med andra. Samspel – teori och praktik presenterar kortfattat och enkelt olika samspelsteorier utifrån aktuell forskning. Boken är tänkt att fungera som ett hjälpmedel för läsaren att kunna utveckla sin förmåga att möta andra på ett positivt sätt. Avsikten är att läsaren ska få stöd för sin personliga utveckling genom att texten ger hjälp till självreflektion och inre dialog.
Bokens tankar och teorier om samspel presenteras utifrån tre olika perspektiv: emotionellt perspektiv, meningsskapande perspektiv och reglerande perspektiv.
Dessa har sitt ursprung i ett program som kallas för vägledande samspel – ICDP (Internationell Child Development Programme). Programmet har utarbetats av professor Karsten Hundeide och professor Henning Rye, vid Oslo Universitet. De perspektiv som behandlas i boken benämns enligt detta program för emotionell dialog, meningsskapande dialog och reglerande dialog.
Några av de teorier som texten behandlar är John Bowlbys teori, Daniel Sterns utvecklingsteori, affektteori, Vygotskijs teori och kognitiv teori.
Teorierna knyts samman med den praktiska verksamheten genom konkreta fallbeskrivningar. Dessa följs upp med uppgifter för att inspirera till eftertanke och reflektion.
Utveckling, livssvillkor och socialisation finns inläst hos Inläsningstjänst.
Om författarna
Britt-Inger Olsson är gymnasielärare i barn- och fritidsämnen och psykologi samt metodiklärare och speciallärare. Kurt Olsson är gymnasielärare i filosofi, religionskunskap och svenska. Författarna har även skrivit Människor i behov av stöd.
Läs mer
Utveckling, livsvillkor och socialisation tar upp hur människors livsvillkor påverkar deras utveckling och socialisation.
Boken vill förmedla ett förhållningssätt som bygger på lyhördhet, medkänsla och respekt för andra människors värde. Etik och moral vävs på ett naturligt sätt in i texten men tas också upp i ett längre avsnitt om etik och livsfrågor. Ett särskilt kapitel behandlar genusperspektivet.
För att levandegöra texten finns återkommande fallbeskrivningar som efterföljs av diskussionsuppgifter. En återkommande fallbeskrivning följer två barns uppväxt under olikartade livsvillkor. Beskrivningarna är tänkta att fungera som utgångspunkt för diskussioner om hur skilda uppväxtmiljöer kan påverka människors levnadsförhållanden och livsvillkor senare i livet.
Varje kapitel innehåller uppgifter både insprängda i texten och som avslutning av kapitlet. Det finns även ämnesöverskridande uppgifter.
Samspel – teori och praktik
En grundförutsättning för många yrken är att ha en god kompetens vad gäller att kunna möta, kommunicera och samspela med andra. Samspel – teori och praktik presenterar kortfattat och enkelt olika samspelsteorier utifrån aktuell forskning. Boken är tänkt att fungera som ett hjälpmedel för läsaren att kunna utveckla sin förmåga att möta andra på ett positivt sätt. Avsikten är att läsaren ska få stöd för sin personliga utveckling genom att texten ger hjälp till självreflektion och inre dialog.
Bokens tankar och teorier om samspel presenteras utifrån tre olika perspektiv: emotionellt perspektiv, meningsskapande perspektiv och reglerande perspektiv.
Dessa har sitt ursprung i ett program som kallas för vägledande samspel – ICDP (Internationell Child Development Programme). Programmet har utarbetats av professor Karsten Hundeide och professor Henning Rye, vid Oslo Universitet. De perspektiv som behandlas i boken benämns enligt detta program för emotionell dialog, meningsskapande dialog och reglerande dialog.
Några av de teorier som texten behandlar är John Bowlbys teori, Daniel Sterns utvecklingsteori, affektteori, Vygotskijs teori och kognitiv teori.
Teorierna knyts samman med den praktiska verksamheten genom konkreta fallbeskrivningar. Dessa följs upp med uppgifter för att inspirera till eftertanke och reflektion.
Utveckling, livssvillkor och socialisation finns inläst hos Inläsningstjänst.
Om författarna
Britt-Inger Olsson är gymnasielärare i barn- och fritidsämnen och psykologi samt metodiklärare och speciallärare. Kurt Olsson är gymnasielärare i filosofi, religionskunskap och svenska. Författarna har även skrivit Människor i behov av stöd.