Kommunikation med vårdnadshavare - En professionell kompetens i förskolan
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 140 |
Vikt | 262 gr |
Utgiven | 2024-12-09 |
SAB | Emia.01 |
ISBN | 9789144180137 |
Vi människor utsätts för tusentals budskap varje dag – men bara en handfull dröjer sig kvar. Hur ser du till att just ditt budskap fastnar hos vårdnadshavarna?
Den här boken visar hur du genom kommunikation kan väcka vårdnadshavarnas intresse och engagemang, och samtidigt skapa en grund för tillitsfulla samarbeten. Vilka familjer har ni förtroliga samtal med redan i dag – och vilka skymtar mest förbi? Är lärplattformen det bästa verktyget för er kommunikation, och varför skriver ni egentligen veckobrev? Hur kan kommunikation användas för att förändra andras bilder av förskolan?
I Kommunikation med vårdnadshavare utgår Linn Eckeskog från sin egen och andras forskning, och delar med sig av praktiska exempel och övningar som kopplar frågorna till din arbetsvardag. Denna omarbetade och utökade upplaga innehåller fler perspektiv, liksom två nya kapitel: ett om vanliga kommunikationsbarriärer och ett om praktiskt arbete med interkulturell kommunikation.
Boken riktar sig till yrkesverksamma och studenter inom förskolan, men resonemangen kan också appliceras i fritidshem och skola.
Den här boken visar hur du genom kommunikation kan väcka vårdnadshavarnas intresse och engagemang, och samtidigt skapa en grund för tillitsfulla samarbeten. Vilka familjer har ni förtroliga samtal med redan i dag – och vilka skymtar mest förbi? Är lärplattformen det bästa verktyget för er kommunikation, och varför skriver ni egentligen veckobrev? Hur kan kommunikation användas för att förändra andras bilder av förskolan?
I Kommunikation med vårdnadshavare utgår Linn Eckeskog från sin egen och andras forskning, och delar med sig av praktiska exempel och övningar som kopplar frågorna till din arbetsvardag. Denna omarbetade och utökade upplaga innehåller fler perspektiv, liksom två nya kapitel: ett om vanliga kommunikationsbarriärer och ett om praktiskt arbete med interkulturell kommunikation.
Boken riktar sig till yrkesverksamma och studenter inom förskolan, men resonemangen kan också appliceras i fritidshem och skola.