Naturvetenskap i förskolan : nya perspektiv
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 114 |
Vikt | 263 gr |
Utgiven | 2023-03-27 |
SAB | Eabu |
ISBN | 9789144159386 |
Elefanter dricker 200 liter vatten om dagen.
Dinosaurien Plateosaurus var växtätare.
Det finns inget liv på månen.
Barn möter många påståenden av den här typen i böcker, TV-program och filmer riktade till barn. De möter många gånger sådana påståenden även i förskolan. Men hur vet man egentligen att påståendena är sanna? Hur har man tagit reda på det? Vem har varit involverad? Och varför har människor intresserat sig för att ta reda på det?
Den här boken handlar om varför, vad och hur sådana frågor kan ha en plats i förskolans naturvetenskap. Genom boken får du som läsare lära dig mer om hur naturvetenskap fungerar, men du får också möta många olika exempel på barns och förskollärares samtal och arbete. I boken kopplas naturvetenskap till förskolans demokratiuppdrag och till barns agens, kreativitet och nyfikenhet.
Boken vänder sig till studenter på förskollärarutbildningen samt verksamma förskollärare som är intresserade av att utmana och bredda sina bilder av vad naturvetenskap i förskolan kan vara.
Dinosaurien Plateosaurus var växtätare.
Det finns inget liv på månen.
Barn möter många påståenden av den här typen i böcker, TV-program och filmer riktade till barn. De möter många gånger sådana påståenden även i förskolan. Men hur vet man egentligen att påståendena är sanna? Hur har man tagit reda på det? Vem har varit involverad? Och varför har människor intresserat sig för att ta reda på det?
Den här boken handlar om varför, vad och hur sådana frågor kan ha en plats i förskolans naturvetenskap. Genom boken får du som läsare lära dig mer om hur naturvetenskap fungerar, men du får också möta många olika exempel på barns och förskollärares samtal och arbete. I boken kopplas naturvetenskap till förskolans demokratiuppdrag och till barns agens, kreativitet och nyfikenhet.
Boken vänder sig till studenter på förskollärarutbildningen samt verksamma förskollärare som är intresserade av att utmana och bredda sina bilder av vad naturvetenskap i förskolan kan vara.