Grundläggande statistisk analys
Författare | |
---|---|
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Matematik och statistik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 391 |
Vikt | 565 gr |
Utgiven | 2020-01-02 |
SAB | Thi |
ISBN | 9789144138947 |
Med statistik kan man beskriva insamlad data på många olika sätt. Man kan också använda statistik för att analysera företeelser med hjälp av stickprov. I denna bok beskrivs grunderna för hur detta går till. Områden som tas upp är beskrivande statistik, sannolikhetslära, diskreta och kontinuerliga fördelningar, punkt- och intervallskattning, regressionsanalys, hypotesprövning, variansanalys, chi-tvåtester, icke-parametriska metoder, med mera.
Det är en illusion att man ”kan statistik” för att man vet vilken formel man ska använda i vilket sammanhang eller för att man behärskar ett datorprogram med stöd för statistisk databearbetning. Naturligtvis är det viktigt att man kan hantera såväl den räknetekniska som den datormässiga delen av ämnet, men en god förståelse för statistisk metod kräver förståelse för ämnets teoretiska grund. Stor vikt har därför lagts på den pedagogiska framställningen. Tanken är att man med hjälp av boken inte bara ska kunna använda sig av statistiska metoder och modeller, man ska även få en känsla för den teoretiska grund som metoderna och modellerna baseras på. Den övergripande idén med boken är alltså att man som statistikanvändare inte bara ska förstå hur man gör i en viss situation, man ska även förstå varför.
Boken är avsedd att kunna användas både som kurslitteratur på universitets- och högskolenivå samt som verktygslåda för praktiker.
Det är en illusion att man ”kan statistik” för att man vet vilken formel man ska använda i vilket sammanhang eller för att man behärskar ett datorprogram med stöd för statistisk databearbetning. Naturligtvis är det viktigt att man kan hantera såväl den räknetekniska som den datormässiga delen av ämnet, men en god förståelse för statistisk metod kräver förståelse för ämnets teoretiska grund. Stor vikt har därför lagts på den pedagogiska framställningen. Tanken är att man med hjälp av boken inte bara ska kunna använda sig av statistiska metoder och modeller, man ska även få en känsla för den teoretiska grund som metoderna och modellerna baseras på. Den övergripande idén med boken är alltså att man som statistikanvändare inte bara ska förstå hur man gör i en viss situation, man ska även förstå varför.
Boken är avsedd att kunna användas både som kurslitteratur på universitets- och högskolenivå samt som verktygslåda för praktiker.