Arbeta formativt med digitala verktyg
Författare | |
---|---|
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Datalitteratur |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 208 |
Vikt | 312 gr |
Utgiven | 2019-10-17 |
ISBN | 9789144131597 |
Var befinner du dig nu? Vart är du på väg? Hur kan du ta dig dit? Detta är återkommande frågor som lärare behöver ställa till sina elever. Svaren på frågorna är nämligen nyckeln till ett formativt arbetssätt som enligt aktuell forskning leder till ett ökat lärande. Genom att använda digital teknik som ett naturligt verktyg i undervisningen kan man förbättra förutsättningarna för att lyckas med detta formativa arbete.
Patricia Diaz delar med sig av sina kunskaper och inspirerar till nya sätt att arbeta formativt och digitalt med elever i grundskola och gymnasium. Boken är strukturerad kring Dylan Wiliams nyckelstrategier för ett formativt arbete: att tydliggöra lärandemål, att synliggöra lärande, att ge effektiv återkoppling som utvecklar lärandet samt att låta elever fungera som resurser för varandra och ansvara för sitt eget lärande. Alla dessa strategier kan stödjas av digitala verktyg som tilltalar och utmanar eleverna.
I denna reviderade upplaga har många beskrivningar av digitala verktyg som är kopplade till de formativa strategierna uppdaterats. En del digitala resurser har tagits bort för att ge plats åt andra. De reviderade läroplansformuleringarna och forskningsreferenserna har även de uppdaterats. Det har även lagts till nya tankar om verktygens användningsområden för olika formativa syften under respektive strategi.
Arbeta formativt med digitala verktyg vänder sig till blivande och verksamma lärare i grundskolan och gymnasiet, IKT-pedagoger och skolledare.
Patricia Diaz delar med sig av sina kunskaper och inspirerar till nya sätt att arbeta formativt och digitalt med elever i grundskola och gymnasium. Boken är strukturerad kring Dylan Wiliams nyckelstrategier för ett formativt arbete: att tydliggöra lärandemål, att synliggöra lärande, att ge effektiv återkoppling som utvecklar lärandet samt att låta elever fungera som resurser för varandra och ansvara för sitt eget lärande. Alla dessa strategier kan stödjas av digitala verktyg som tilltalar och utmanar eleverna.
I denna reviderade upplaga har många beskrivningar av digitala verktyg som är kopplade till de formativa strategierna uppdaterats. En del digitala resurser har tagits bort för att ge plats åt andra. De reviderade läroplansformuleringarna och forskningsreferenserna har även de uppdaterats. Det har även lagts till nya tankar om verktygens användningsområden för olika formativa syften under respektive strategi.
Arbeta formativt med digitala verktyg vänder sig till blivande och verksamma lärare i grundskolan och gymnasiet, IKT-pedagoger och skolledare.