Att följa lärande - Handbok - i formativ bedömning
Medverkande | |
---|---|
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 112 |
Vikt | 295 gr |
Utgiven | 2019-05-21 |
SAB | Eab |
ISBN | 9789144124964 |
Handbok till
Att följa lärande
Formativ bedömning i praktiken
Som komplement till Dylan Wiliams bok Att följa lärande: formativ bedömning i praktiken, har denna handbok ett huvudsakligt syfte: att hjälpa dig att utveckla en formativ bedömningspraktik i klassrummet. Denna handbok kan också fungera som en fristående resurs som lyfter det bästa direkt ur Dylan Wiliams bok. Handboken ger dig enkla och praktiska tekniker och idéer samt mallar och checklistor för att utveckla din undervisning. Teknikerna kan enkelt anpassas för undervisning i alla ämnen och för alla åldrar. I handboken
• sammanfattas de fem nyckelstrategierna för formativ bedömning
• utforskas de olika strategierna i praktiken och hur man kan tillämpa teknikerna för var och en av dem
• behandlas fällor och fördelar i kooperativt lärande och hur lärare bäst kan använda kollaborativa tekniker för att lära elever att hjälpa varandra att lära sig
• presenteras ett nytt ramverk som visar hur teknikerna passar ihop och påverkar elevprestationer.
Boken vänder sig främst till verksamma lärare i grundskola och gymnasium, och till studenter på lärarutbildningen och rektorsprogrammet.
Att följa lärande
Formativ bedömning i praktiken
Som komplement till Dylan Wiliams bok Att följa lärande: formativ bedömning i praktiken, har denna handbok ett huvudsakligt syfte: att hjälpa dig att utveckla en formativ bedömningspraktik i klassrummet. Denna handbok kan också fungera som en fristående resurs som lyfter det bästa direkt ur Dylan Wiliams bok. Handboken ger dig enkla och praktiska tekniker och idéer samt mallar och checklistor för att utveckla din undervisning. Teknikerna kan enkelt anpassas för undervisning i alla ämnen och för alla åldrar. I handboken
• sammanfattas de fem nyckelstrategierna för formativ bedömning
• utforskas de olika strategierna i praktiken och hur man kan tillämpa teknikerna för var och en av dem
• behandlas fällor och fördelar i kooperativt lärande och hur lärare bäst kan använda kollaborativa tekniker för att lära elever att hjälpa varandra att lära sig
• presenteras ett nytt ramverk som visar hur teknikerna passar ihop och påverkar elevprestationer.
Boken vänder sig främst till verksamma lärare i grundskola och gymnasium, och till studenter på lärarutbildningen och rektorsprogrammet.