Att förebygga läs- och skrivsvårigheter - - i förskolans och skolans tidiga årskurser
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 224 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2017-12-06 |
ISBN | 9789144119359 |
Det finns ett växande intresse av att tidigt upptäcka barn som riskerar att få läs- och skrivsvårigheter, liksom av att fånga upp och stötta dessa barn och deras familjer. I den här boken redogör dyslexikonsult Barbara Pavey med utgångspunkt i ny forskning för vad vi vet om dyslexi idag.
I boken behandlas bland annat följande:
vikten av att tala, lyssna och förstå språk
läs- och skrivsvårigheter hos flerspråkiga barn
läs- och skrivsvårigheter och andra samtidiga svårigheter, i synnerhet dyspraxi
lekens betydelse
metoder för att upptäcka barn med risk att utveckla läs- och skrivsvårigheter.
Pavey understryker hur viktigt det är att lärare har ett ”dyslexivänligt förhållningssätt” och anser att fokus bör ligga på att anpassa undervisning och lärande efter barnens behov. I boken finns förslag på strategier för kartläggning och praktiskt arbete med läs- och skrivförberedande övningar, rekommendationer för god praxis, konkreta tips, personliga erfarenheter av dyslexi samt tips på vidare läsning.
Att förebygga läs- och skrivsvårigheter är en mycket användbar bok för personal i förskola och skola, studenter på förskollärar- och lärarutbildningar samt alla andra som vill stötta yngre barn med risk att utveckla läs- och skrivsvårigheter.
I boken behandlas bland annat följande:
vikten av att tala, lyssna och förstå språk
läs- och skrivsvårigheter hos flerspråkiga barn
läs- och skrivsvårigheter och andra samtidiga svårigheter, i synnerhet dyspraxi
lekens betydelse
metoder för att upptäcka barn med risk att utveckla läs- och skrivsvårigheter.
Pavey understryker hur viktigt det är att lärare har ett ”dyslexivänligt förhållningssätt” och anser att fokus bör ligga på att anpassa undervisning och lärande efter barnens behov. I boken finns förslag på strategier för kartläggning och praktiskt arbete med läs- och skrivförberedande övningar, rekommendationer för god praxis, konkreta tips, personliga erfarenheter av dyslexi samt tips på vidare läsning.
Att förebygga läs- och skrivsvårigheter är en mycket användbar bok för personal i förskola och skola, studenter på förskollärar- och lärarutbildningar samt alla andra som vill stötta yngre barn med risk att utveckla läs- och skrivsvårigheter.