Kartor över narrativ praktik
Författare | |
---|---|
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Psykologi |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 275 |
Vikt | 406 gr |
Utgiven | 2012-11-13 |
SAB | Vldb |
ISBN | 9789144085333 |
”Det är inte personen som är problemet, det är problemet som är problemet.” Människor är inte fel i sig, utan de har i olika utsträckning mer eller mindre stora svårigheter att handskas med i livet. I vår tids tilltagande objektivisering av människor, där det i allt större utsträckning handlar om att söka efter fel på individen för att sedan åtgärda personen, kom den narrativa terapin med en teori och ett förhållningssätt som hjälper oss att hitta fram till en alternativ, fylligare berättelse om oss själva. Detta öppnar upp för nya idéer, ny energi och ger tillgång till resurser som finns men som ”problemet” förhindrar oss att använda.
I Kartor över narrativ praktik sammanfattar och förklarar Michael White de viktigaste terapeutiska idéer och metoder som innefattas i den narrativa terapin: externaliserande samtal, om-författande samtal, åter-knytande samtal, definitionsceremonier, samtal som framhäver unika tillfällen samt ställningsbyggande samtal.
Boken innehåller gripande fallexempel med detaljerade förklaringar och kommentarer vilket gör det lättare att förstå hur Michel White arbetade. Han är generös med att dela med sig av sina tankar och känslor vilket gör läsningen än mer givande, både för nybörjaren och den mer erfarna narrativa praktikern.
I Kartor över narrativ praktik sammanfattar och förklarar Michael White de viktigaste terapeutiska idéer och metoder som innefattas i den narrativa terapin: externaliserande samtal, om-författande samtal, åter-knytande samtal, definitionsceremonier, samtal som framhäver unika tillfällen samt ställningsbyggande samtal.
Boken innehåller gripande fallexempel med detaljerade förklaringar och kommentarer vilket gör det lättare att förstå hur Michel White arbetade. Han är generös med att dela med sig av sina tankar och känslor vilket gör läsningen än mer givande, både för nybörjaren och den mer erfarna narrativa praktikern.