Lärare som ledare : i och utanför klassrummet
Medverkande | |
---|---|
Förlag | Studentlitteratur |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 335 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2012-08-15 |
SAB | Emia |
ISBN | 9789144075457 |
Bokens 17 kapitel beskriver olika perspektiv på lärare som ledare och hur ledarskapet utövas i klassrumsmiljön i samverkan med eleverna, i skolans vardag. Hur skolarbetet kan och bör ledas beror på den enskilda lärarens bedömning av lärandemiljön i det egna klassrummet, men också på faktorer som har att göra med skolan som arbetsplats, organisation och institution i samhället. Ytterst vilar ledarskapet på hur lärare förstår, förhåller sig till och hanterar skolans olikartade uppdrag.
Områden som behandlas i boken är:
• ledarstilar och psykologiska teorier
• aspekter på ledarskap i klassrummet
• elevinflytande och eget arbete
• ledarskap i grupparbete
• undervisning och lärande i helklass
• specialpedagogiska insatser
• lärares gemensamma ledarskap
• undervisning och bedömning
• lärare och rektorer i samverkan.
Boken tillägnas två av bokens bidragsgivare, Kjell Granström och Christer Stensmo, som inte längre finns bland oss. Båda var pionjärer i svenskpedagogikforskning med inriktning på lärares ledarskap.
Boken vänder sig till lärare på alla nivåer och till andra med intresse och engagemang i skolfrågor i allmänhet. Boken är speciellt relevant som kurslitteratur inom ramen för lärarutbildningens utbildningsvetenskapliga kärna.
Områden som behandlas i boken är:
• ledarstilar och psykologiska teorier
• aspekter på ledarskap i klassrummet
• elevinflytande och eget arbete
• ledarskap i grupparbete
• undervisning och lärande i helklass
• specialpedagogiska insatser
• lärares gemensamma ledarskap
• undervisning och bedömning
• lärare och rektorer i samverkan.
Boken tillägnas två av bokens bidragsgivare, Kjell Granström och Christer Stensmo, som inte längre finns bland oss. Båda var pionjärer i svenskpedagogikforskning med inriktning på lärares ledarskap.
Boken vänder sig till lärare på alla nivåer och till andra med intresse och engagemang i skolfrågor i allmänhet. Boken är speciellt relevant som kurslitteratur inom ramen för lärarutbildningens utbildningsvetenskapliga kärna.