Skolan och läraruppdraget : att bli och att vara lärare
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Studentlitteratur |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 302 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2011-10-11 |
SAB | Emia |
ISBN | 9789144059488 |
Skälen till att välja läraryrket är många. En del är i första hand intresserade av att undervisa i sitt ämne, några är mer intresserade av kontakten med barn och ungdomar och för ytterligare andra kan kombinationen av dessa delar vara orsaken till yrkesvalet. Innan man har egen erfarenhet av att arbeta som lärare är det omöjligt att till fullo veta vad läraryrket innebär, dess komplexitet och vilka frågeställningar man behöver brottas med.
Bokens syfte är att öppna nya dimensioner för hur vi kan tänka om lärande, skola och lärarutbildning. De förgivettaganden som vi har ska utmanas och ifrågasättas för att ge plats för utveckling av ny kunskap som lärare kan vara med om att skapa i sin framtida lärargärning. För att våga tänka nytt och ifrågasätta vårt sätt att se på undervisning idag, i syfte att skapa en ännu bättre skola, krävs en förmåga att problematisera, se möjligheter och lyssna till dem som på olika sätt är verksamma i dagens skola. Författarna presenterar sina olika perspektiv genom att kombinera fakta och praxisnära frågeställningar inom tre områden: lärande i pedagogiska miljöersamverkan i pedagogiska miljöerpedagogiska miljöer som samhällsinstitutioner.
Boken är en introduktion till den utbildningsvetenskapliga kärnan i lärarutbildningen och kan med fördel också läsas av verksamma lärare i kompetensutveckling som arbetar med att utveckla sin skolverksamhet.
Bokens syfte är att öppna nya dimensioner för hur vi kan tänka om lärande, skola och lärarutbildning. De förgivettaganden som vi har ska utmanas och ifrågasättas för att ge plats för utveckling av ny kunskap som lärare kan vara med om att skapa i sin framtida lärargärning. För att våga tänka nytt och ifrågasätta vårt sätt att se på undervisning idag, i syfte att skapa en ännu bättre skola, krävs en förmåga att problematisera, se möjligheter och lyssna till dem som på olika sätt är verksamma i dagens skola. Författarna presenterar sina olika perspektiv genom att kombinera fakta och praxisnära frågeställningar inom tre områden: lärande i pedagogiska miljöersamverkan i pedagogiska miljöerpedagogiska miljöer som samhällsinstitutioner.
Boken är en introduktion till den utbildningsvetenskapliga kärnan i lärarutbildningen och kan med fördel också läsas av verksamma lärare i kompetensutveckling som arbetar med att utveckla sin skolverksamhet.