Att spegla världen : läromedelsstudier i teori och praktik
Medverkande | |
---|---|
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 360 |
Vikt | 505 gr |
Utgiven | 2011-01-13 |
SAB | Eabx |
ISBN | 9789144059204 |
Läromedel i vid bemärkelse, och läroböcker i synnerhet, är i många sammanhang närvarande och betydelsefulla för elever och lärare. Denna bok tar sin utgångspunkt i olika ämnesdiscipliner och består av tre delar som belyser olika aspekter av läromedel och läromedelsanalys. Den första delen handlar om läroboken som fenomen i samhället, historien och undervisningen. Här presenteras en forskningsöversikt och analys av hur pedagogiska texter designas. Författarna analyserar läroboken som både verkan av och orsak till hur samhället gestaltar sig. I den andra delen presenterar, tillämpar och diskuterar författarna olika metoder och redskap för att analysera läromedlens innehåll. Här presenteras exempel på hur läromedel kan analyseras med utgångspunkt i teorier om bl.a. genus, mångkulturalitet, språk, bild, det vidgade textbegreppet och ämnesdidaktik. I bokens tredje del behandlar författarna olika aspekter av lärobokens funktion i praktisk undervisning. Det handlar till exempel om texters svårighetsgrad, relationen mellan lärobok och arbetssätt samt elevers inflytande över undervisningen.
Boken vänder sig i första hand till lärarstuderande och verksamma lärare inom alla skolformer och ämnen. För forskare med intresse för läromedelsforskning ger boken boken en bred och grundläggande introduktion till ämnet.
Boken vänder sig i första hand till lärarstuderande och verksamma lärare inom alla skolformer och ämnen. För forskare med intresse för läromedelsforskning ger boken boken en bred och grundläggande introduktion till ämnet.