Kollektiv kompetens
Författare | |
---|---|
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Management |
Format | Ebok (EPUB) |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 311 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2003-01-30 |
ISBN | 9789144050508 |
Boken ni har i er hand beskriver ett område som är relativt outvecklat i dagens organisationer. Kollektiv kompetens är det område som har den största potentialen för att få personalen att trivas och samtidigt utföra ett gott arbete tillsammans. Kollektiv kompetens kan beskrivas som hur vi interagerar, samverkar och kommunicerar med varandra och vad resultatet av det blir. Boken belyser genom en rad exempel från olika branscher och miljöer (t.ex. administration, industri, räddningstjänst, ledning, segling och teater) hur man förstår, bygger upp och bibehåller en kollektiv kompetens i en arbetsgrupp eller i en organisation.
Organisatoriska fenomen som projekt, nätverk, teamwork, lärande och överföring av kompetens beskrivs utförligt genom exempel från de praktiska miljöer som lyfts fram. Boken skapar en förståelse för hur vi kan samverka på arbetsplatser och hur vi kan organisera gemensamt arbete på ett sätt som leder till effektivitet och trivsel.
I boken beskrivs ingående de processer som är viktiga för att bygga upp kollektiv kompetens och här förmedlas också hur man aktivt kan arbeta med dessa processer och organisera arbetet för att åstadkomma kollektiv kompetens.
Kollektiv kompetens vänder sig till forskare och studenter inom organisation och andra samhällsvetenskapliga ämnesområden. Den är även intressant för praktiker, som chefer på olika nivåer, personalansvariga och andra som arbetar med organisations- och verksamhetsutveckling.