Hållbart ledarskap i skolan
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Studentlitteratur |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 260 |
Vikt | 375 gr |
Utgiven | 2008-03-07 |
SAB | Emk |
ISBN | 9789144046259 |
I den här boken tar författarna upp en av ledarskapets viktigaste men ofta försummade aspekter - hållbarhet. Författarna diskuterar sju principer för hållbart ledarskap:
Djup i lärandet framför ytliga provresultat
Längd och långsiktighet genom planerade och effektivt hanterade ledarskiften
Bredd i inflytandet, genom att skolledning blir ett gemensamt ansvar
Rättvisa genom att ledningens handlande aktivt gynnar andra skolor
Mångfald och sammanhållning i stället för standardisering och likriktning
Resursrikedom som bevarar och förnyar snarare än bränner ut ledares krafter
Bevarande som bygger på det bästa ur det förflutna för att skapa en bättre framtid
Denna synnerligen angelägna bok vänder sig till lärarstuderande och deltagare i rektorsutbildning samt verksamma lärare och skolledare. Den kan också bidra till fördjupad kunskap och diskussion om skolledning och skolutveckling för verksamma politiker och tjänstemän på kommunal och statlig nivå.
Djup i lärandet framför ytliga provresultat
Längd och långsiktighet genom planerade och effektivt hanterade ledarskiften
Bredd i inflytandet, genom att skolledning blir ett gemensamt ansvar
Rättvisa genom att ledningens handlande aktivt gynnar andra skolor
Mångfald och sammanhållning i stället för standardisering och likriktning
Resursrikedom som bevarar och förnyar snarare än bränner ut ledares krafter
Bevarande som bygger på det bästa ur det förflutna för att skapa en bättre framtid
Denna synnerligen angelägna bok vänder sig till lärarstuderande och deltagare i rektorsutbildning samt verksamma lärare och skolledare. Den kan också bidra till fördjupad kunskap och diskussion om skolledning och skolutveckling för verksamma politiker och tjänstemän på kommunal och statlig nivå.