Utvärderingsmonstret : kvalitets- och resultatmätning i den offentliga sektorn

Utvärderingsmonstret : kvalitets- och resultatmätning i den offentliga sektorn
Författare
Förlag Studentlitteratur AB
GenrePsykologi
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor138
Vikt0
Utgiven2006-12-15
SABDd
ISBN 9789144045962
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Vi lever i utvärderingens tidevarv, där allt som görs inom den offentliga sektorn ska dokumenteras, granskas och inspekteras i en omfattning som inte förut skå?dats. Utvärdering sägs göra offentliga verksamheter bättre, mer effektiva och resultatinriktade. Utgångspunkten i denna bok är att utvärdering inte självklart ska ses som en aktivitet som förbättrar politiken. Inbyggt i utvärdering finns också en potentiell kraft som kan påverka verksamheter på oönskat vis. I bokens fokus står de växande krav på att mäta kvalitet och resultat som under senare år riktats mot många områden inom den offentliga sektorn. Boken tillhandahåller praktiska anvisningar för hur man ska förstå, planera, genomföra och använda kvalitets- och resultatmått, men problematiserar samtidigt mätandets logik, metod och användning. Perspektivet är med avsikt kritiskt och ifrågasättande. Boken är angelägen för såväl förvaltningsstudenter som redan yrkesverksamma inom den offentliga sektorn som behöver skaffa sig en medveten hållning till utvärdering.