Naturen, naturvetenskapen och lärandet
Författare | |
---|---|
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 235 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2002-04-29 |
SAB | U:k |
ISBN | 9789144041261 |
Finns det då någon kungsväg till naturvetenskapen? Nej, det gör det nog inte, men glädjen av att förstå något ger god lön för mödan.
Författaren ger i denna bok en tvärvetenskaplig framställning av naturvetenskapen. Boken tar upp stoff från fysik, kemi och biologi med utvikningar mot kosmologi och geologi. Innehållet är anpassat för att inspirera läraren att ge sina elever en intresseväckande undervisning, vare sig det gäller barn i förskolan, grundskoleelever eller ungdomar i gymnasieskolan. Författaren har valt att presentera naturvetenskapen i ett vetenskapshistoriskt perspektiv som följs ända fram till modern tid.
Boken vänder sig till såväl lärarstuderande som verksamma lärare. Den förutsätter inte studier av de berörda ämnena på universitetsnivå. Samtidigt hoppas författaren att även studenter eller lärare som studerat ett eller flera av ämnena på universitetsnivå ska finna att den tvärvetenskapliga ansatsen, det didaktiska perspektivet, den historiska framställningen och de enkla inslagen av vetenskapsteori utgör ett värdefullt komplement till de traditionella studierna.