Jalla - raka vägen!
Serie | Jalla |
---|---|
Författare | |
Förlag | Gleerups Utbildning AB |
Genre | Språk (inkl. lexikon, parlörer och ordböcker) |
Format | Boardbook |
Språk | Svenska |
Vikt | 300 gr |
Utgiven | 2016-08-11 |
SAB | Fct |
ISBN | 9789140693518 |
<STRONG>Jalla – raka vägen!</STRONG> är ett genrepedagogiskt och stöttande arbetsmaterial för svenska som andraspråkselever i åk 7-9. Genrepedagogik utgår ifrån kommunikativ undervisning där språket står i fokus. Jalla – raka vägen! erbjuder en snabbare väg till språkutveckling med aktuella, elevnära och autentiska texter som engagerar eleverna till diskussioner. Dessutom möter eleverna utmanande övningar som de med hjälp av tydliga stödstrukturer, som till exempel skrivmallar och checklistor, arbetar med i grupp, i par och enskilt.
<STRONG>Jalla – raka vägen!</STRONG> <STRONG>B</STRONG> är en utav tre böcker som syftar till att stötta elever att utveckla både sitt vardagsspråk och skolspråk. <STRONG>A</STRONG>-boken vänder sig till åk 7, <STRONG>B</STRONG>-boken till åk 8 och <STRONG>C</STRONG> -boken till åk 9. Men böckerna är flexibla och fungerar även utmärkt att arbeta med över stadierna eftersom innehållet är kopplat till kursplanen i åk 9. Varje kapitel i böckerna är uppbyggt utifrån genrepedagogikens cirkelmodell med sina fyra faser:
1. Förförståelse och bygga kunskap inom genren
2. Modelltext med språkutvecklande övningar
3. Gemensam text
4. Individuell text
Detta arbetssätt hjälper elever att förstå och upptäcka språkliga mönster som finns i olika texttyper samt att olika texter har olika syften.
Genrepedagogikens cirkelmodell ger Jalla – raka vägen! en återkommande struktur som skapar tydlighet och trygghet för eleven. Arbetsmaterialet består av följande texttyper:
1. Att arbeta med deckarinledning
2. Att arbeta med krönika
3. Att arbeta med att hålla tal
4. Att arbeta med debattartikel
5. Att arbeta med novell
6. Att arbeta med lyrik
7. Att arbeta med en bok
Varje texttyp inleds med kapitlets innehåll i punktform uppdelat i lärandemål och förmågor samt förklaring till texttypen. Eleverna möter uppgifter som skapar förförståelse, visar textens uppbyggnad, samtalsövningar, gemensamma skrivuppgifter, att producera egna texter, att jämföra texter, att ge och få respons och att bedöma texter. Varje kapitel avslutas med en bedömningsmatris och en utvärdering där eleverna reflekterar över sitt eget lärande.
Med sina omväxlande och stimulerande uppgifter skapar Jalla – raka vägen! ett kommunikativt klassrum som möjliggör ett formativt arbetssätt för läraren såväl som för eleven.
Författarna till Jalla – raka vägen! är Terese Andersson och Tiia Ojala. Terese Andersson är förstelärare i svenska som andraspråk, legitimerad coach samt föreläsare. Sedan flera år tillbaka har hon arbetat på skolor med stor kulturell mångfald. Tiia Ojala är läromedelsförfattare, legitimerad coach, föreläsare samt före detta förstelärare i svenska som andraspråk. Tiia vann läromedelsförfattarpriset Lärkungen 2014.