Arbetsplan för elever med språksvårighet Kop pärm
Författare | |
---|---|
Förlag | Gleerups Utbildning AB |
Språk | Svenska |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2004-12-03 |
ISBN | 9789140655073 |
Det är viktigt att kunna fånga upp alla elever med språkliga svårigheter. De kan ha läs- och skrivsvårigheter/dyslexi, de kan ha ett annat modersmål än svenska; de kan ha språkliga svårigheter av andra orsaker. Det är också viktigt att kunna särskilja de olika svårigheterna.
Med hjälp av detta material kan läraren styra upp sin verksamhet för dessa elever. Den som har egna väl fungerande sätt att arbeta, men kanske har behov av att få hjälp med strukturen, kan använda materialet som en stomme och i önskad grad komplettera med eget material.
Arbetsplanen innehåller bl.a.
* modell för bemötande av elever med annat modersmål, t.ex. viktiga fakta att ta hänsyn till när man planerar skolans undervisning i svenska som andraspråk
* modell för kartläggning av elevers språkliga förmåga
* utredning av läs- och skrivsvårigheter/dyslexi
* anvisningar till utredning av läs- och skrivsvårigheter/dyslexi
* rutiner och åtgärder efter sådan utredning
* förstärkningskurs i svenska, bl.a. kursbeskrivning, kursinnehåll, betygskriterier
* exempel på träningsprogram på dator.
Hela materialet är utformat som kopieringsunderlag och är samlat i en pärm. En cd med hela materialet lagrat i Word medföljer.