Alkoholreklam i sociala medier m.m. SOU 2017:113 : Slutbetänkande från Utredningen om vissa alkohol- och marknadsföringsfrågor

Alkoholreklam i sociala medier m.m. SOU 2017:113 : Slutbetänkande från Utredningen om vissa alkohol- och marknadsföringsfrågor
Serie SOU 2017
Författare
Förlag Norstedts Juridik AB
GenreJuridik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor257
Vikt438 gr
Utgiven2018-01-18
SABOeaae
ISBN 9789138247440
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Förbud mot kommersiella annonser för alkoholdrycker och alkoholhaltiga preparat i sociala medier föreslås. Förslaget innebär att det blir förbjudet att annonsera för alkoholdrycker och alkoholhaltiga preparat (t.ex. alkoglassar) i sociala medier. Överträdelse mot förbudet föreslås kunna ge sanktioner genom en marknadsstörningsavgift. Marknadsstörningsavgiften är en sanktion för grova överträdelser av regelverket och föreslås uppgå till max 10 miljoner kronor, det vill säga samma sanktionsmöjligheter som överträdelser av annonsförbudet i radio och tv redan har.

Forskning visar att exponering för alkoholreklam ökar ungas konsumtionsmönster såsom tidigare alkoholdebut och förhöjd alkoholkonsumtion. Det finns en inkonsekvens i befintlig lagstiftning, bland annat gäller ett förbud mot alkoholreklam i radio och tv, vilket gör att skyddet för barn och unga är högre för dessa medier jämfört med sociala medier.

Särskild utredare: Ingeborg Simonsson