Sedd, hörd och respekterad. SOU 2015:14 : ett ändamålsenligt klagomålssystem i hälso- och sjukvården : Delbetänkande från Klagomålsutredningen

Sedd, hörd och respekterad. SOU 2015:14 : ett ändamålsenligt klagomålssystem i hälso- och sjukvården : Delbetänkande från Klagomålsutredningen
Serie SOU 2015
Författare
Förlag Norstedts Juridik AB
GenreMedicin
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor125
Vikt0
Utgiven2015-03-02
SABOe
ISBN 9789138242421
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Ger förslag på hur hanteringen av klagomål mot hälso- och sjukvården kan bli mer ändamålsenlig. Med ändamålsenlig menar utredningen att klagomålshanteringen utgår från patienternas behov, bidrar till ökad patientsäkerhet och är resurseffektiv.

I delbetänkandet lämnar utredningen förslag till författningsändringar som föreslås träda i kraft den 1 juli 2016. Förslagen gäller vårdgivarens skyldighet att besvara klagomål, den enligt utredningen viktigaste komponenten i ett ändamålsenligt klagomålssystem, samt Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) handläggning av ärenden. Utredningen presenterar även ett antal bedömningar i delbetänkandet.