Hjälpmedel : ökad delaktighet och valfrihet - SOU 2011:77
Serie | Statens offentliga utredningar 2011 |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Norstedts Juridik |
Genre | Samhälle, politik och debatt |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2011-12-09 |
SAB | Ohfh |
ISBN | 9789138236543 |
Fritt val med hjälpmedelspeng!
Föreslår olika lösningar för att införa fritt val av hjälpmedel för personer med funktionsnedsättning. Ett av förslagen är att Hjälpmedelsinstitutet får starta en försöksverksamhet med personlig budget för hjälpmedel i några kommuner och landsting. Andra förslag handlar om att t.ex. ersätta direktupphandling av hjälpmedel med upphandling via inköpscentraler.
Föreslår även en ny lag om valfrihetssystem för hjälpmedel. Syftet är att ge den enskilde möjlighet att välja leverantör och/eller produkt och vid behov stå för en del av kostnaden själv. För de användare som inte vill eller kan välja ska kommunen eller landstinget tillhandahålla ett ickevalsalternativ.
En viktig uppgift för Hjälpmedelsinstitutet, landstingen och kommunerna är att ge lättillgänglig och begriplig information om samtliga kontrakterade leverantörer till hjälpmedelsanvändarna. En metod är att utnyttja landstingens och regionernas gemensamma webbplats och telefontjänst för råd om vård - 1177.se.
Föreslår olika lösningar för att införa fritt val av hjälpmedel för personer med funktionsnedsättning. Ett av förslagen är att Hjälpmedelsinstitutet får starta en försöksverksamhet med personlig budget för hjälpmedel i några kommuner och landsting. Andra förslag handlar om att t.ex. ersätta direktupphandling av hjälpmedel med upphandling via inköpscentraler.
Föreslår även en ny lag om valfrihetssystem för hjälpmedel. Syftet är att ge den enskilde möjlighet att välja leverantör och/eller produkt och vid behov stå för en del av kostnaden själv. För de användare som inte vill eller kan välja ska kommunen eller landstinget tillhandahålla ett ickevalsalternativ.
En viktig uppgift för Hjälpmedelsinstitutet, landstingen och kommunerna är att ge lättillgänglig och begriplig information om samtliga kontrakterade leverantörer till hjälpmedelsanvändarna. En metod är att utnyttja landstingens och regionernas gemensamma webbplats och telefontjänst för råd om vård - 1177.se.