Wigerdals värld : Känd och okänd design från 50-, 60- och 70-talen
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Bokförlaget Forum |
Format | Inbunden |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 120 |
Vikt | 672 gr |
Utgiven | 2003-10-08 |
ISBN | 9789137121925 |
En bok för den som letar efter roliga och annorlunda saker till sitt hem. En personlig pryl- och möbelguide till 50-, 60- och 70-talens designvärld. Här kan man frossa i föremål som blivit retro. Saker som får en att bli nostalgisk. Kanske något som liknar det man sett i en trendig inredningstidning en snygg dansk stol, fräcka plastskålar i starka färger, ett kitchigt mosaikbord, en stilig salladsskål i teak med tillhörande bestick, ett storblommigt Marimekkotyg eller leksaker man lekte med som barn.
Mats Wigerdal och hans second hand-butik, på Upplandsgatan 24 i Stockholm, har varit utgångspunkt och inspirationskälla för boken. Här samsas välkända möbelklassiker av till exempel Hans J. Wegner, Arne Jacobsen och Alvar Aalto med leksaker, robotar, radioapparater, nyckelringar, solglasögon
Boken hjälper dig att hitta just dina favoritföremål från gårdagens designvärld. Och flera pryl- och antikvitetshandlare tipsar om vad som väntas bli morgondagens åtråvärda samlarobjekt!
Ur innehållet:
SAKER av plast, teak, glas, porslin och keramik
OM SAMLANDE
50-, 60- och 70-TAL
STOLAR
BORD
LAMPOR
TEXTIL
MUSIK
HEMMA HOS MATS WIGERDAL
MORGONDAGENS SAMLAROBJEKT
Lage Stone och Hans Rooths senaste bok var inredning.se. Lage har skrivit och medverkat i ett flertal inspirations- och inredningsböcker. Han har tidigare varit fackchef på tidskriften Sköna hem och har också arbetat som inredningskonsult och modejournalist. Hans har bland annat varit koordinations- och konceptchef för Åhlénsvaruhusen samt utvecklat deras heminredningsavdelningar. Nu arbetar de i eget produktionsbolag och skriver om inredning, design, resor och mat. Fotografen Fabian Monheim är bosatt i London och arbetar huvudsakligen med "Lomokamera" en enkel kamera som lämpar sig för att ta fram spontana poetiska bilder. Det är ett sätt att fotografera som är motsatsen till ateljéfotograferingens omsorgsfulla iscensättningar.