Utbildning och undervisning i särskolan : Forskningsinsikter möter lärar- och eleverfarenheter

Utbildning och undervisning i särskolan : Forskningsinsikter möter lärar- och eleverfarenheter
Medverkande
Förlag Natur & Kultur Läromedel och Akademi
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor135
Vikt333 gr
Utgiven2021-01-28
SABEa
ISBN 9789127827653
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

Särskolan är en skolform där elever med intellektuell funktionsnedsättning ska få möjlighet till lärande och utveckling. Men hur är de skol- och undervisningsmiljöer som elever i dagens särskola möter utformade? Och hur bildar olika miljöer förutsättningar för dessa elevers kunskapsutveckling och möjligheter till inflytande och deltagande i demokratiska processer?

Forskningsbaserad kunskap om s&auml;rskolan &auml;r en bristvara som denna antologi, <em>Utbildning och undervisning i s&auml;rskolan</em>, r&aring;der bot p&aring;. Med utg&aring;ngspunkt i l&auml;rares och elevers erfarenheter och perspektiv presenteras tv&aring; fler&aring;riga forskningsprojekt d&auml;r nya och aktuella kunskaper kring dessa fr&aring;gor har vunnits.

<em>Utbildning och undervisning i s&auml;rskolan</em> v&auml;nder sig till studenter p&aring; l&auml;rar- och skolledarutbildningar, l&auml;rare, elevh&auml;lsopersonal, assistenter och skolledare inom s&auml;rskolan och &ouml;vriga skolv&auml;sendet. &Auml;ven tj&auml;nstem&auml;n och politiskt ansvariga p&aring; lokal och nationell niv&aring;, samt anh&ouml;riga till elever i s&auml;rskolan kan ha nytta och gl&auml;dje av boken.

F&ouml;ljande f&ouml;rfattare medverkar i boken:

<ul> <li>Mia Jormfeldt</li> <li>Kristina Sz&ouml;nyi</li> <li>Magnus Tideman</li> <li>Kerstin G&ouml;ransson</li> <li>Karin Bengtsson</li> <li>Susanne Hansson</li> <li>Nina Klang</li> <li>Gunilla Lindqvist</li> </ul>

&nbsp;

<strong>Sagt om boken:&nbsp;
</strong>"Ett intressant kapitel &auml;r det som visar l&auml;rares uppfattningar om skola och undervisning f&ouml;r de elever som l&auml;ser enligt grund- och gymnasieskolans l&auml;roplaner. Michael Schiros (2013) ideologier anv&auml;nds f&ouml;r att representera olika uppfattningar om utbildningens syfte, kunskaper som anses viktiga, hur l&auml;rande kommer till st&aring;nd, vilken roll l&auml;raren b&ouml;r ha och vad som ska k&auml;nneteckna uppv&auml;xten ur ett l&auml;randeperspektiv. [...] <em>Utbildning och undervisning i s&auml;rskolan</em> &auml;r en mycket intressant bok vars kvalitet ligger i det forskningsbaserade underlag som bygger upp inneh&aring;llet."&nbsp;
<strong>Katharina Jacobsson, BTJ-h&auml;ftet nr 7, 2021</strong>