Feedback : Så återkopplar du i klassrummet

Feedback : Så återkopplar du i klassrummet
Författare
Medverkande
Förlag Natur & Kultur Läromedel och Akademi
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor259
Vikt570 gr
Utgiven2019-06-17
ISBN 9789127824980
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

Feedback &auml;r ett av de mest kraftfulla verktygen som du kan anv&auml;nda i din undervisning, men utfallet kan variera enormt. I boken <em>Feedback &ndash;s&aring; &aring;terkopplar du i klassrummet</em>&nbsp;l&ouml;ser John Hattie och Shirley Clarke denna paradox: Hur kan feedback vara s&aring; kraftfull men samtidigt i s&aring; h&ouml;g grad variera? Felaktigt anv&auml;nd leder feedback dessutom inte till &ouml;kat l&auml;rande eller b&auml;ttre undervisning ock kan ocks&aring; skapa on&ouml;dig stress.

Med utg&aring;ngspunkt i omfattande forskning och l&aring;ng undervisningserfarenhet klarg&ouml;r Hattie och Clarke b&aring;de principerna bakom och de praktiska aspekterna av feedback. Du f&aring;r bland annat &ouml;kade kunskaper om:

<ul> <li>betydelsen av djup- och ytinl&auml;rning</li> <li>hur du kan anv&auml;nda elev till l&auml;rare-feedback och elev till elev-feedback</li> <li>styrkan med r&auml;tt form av feedback under lektionerna</li> <li>hur du p&aring; ett hanterbart s&auml;tt anv&auml;nder feedback efter lektionen.</li> </ul>

John Hattie och Shirley Clarke anv&auml;nder ett stort antal fallbeskrivningar och exempel kombinerat med engagerande klassrumsn&auml;ra exempel f&ouml;r att dels visa vad som skapar en effektiv feedbackkultur, dels ge dig strukturer och ramverk f&ouml;r framg&aring;ngsrik feedback i undervisningen.

<em>Feedback</em> v&auml;nder sig i f&ouml;rsta hand till l&auml;rare fr&aring;n f&ouml;rskoleklass till &aring;rskurs nio, men &auml;ven till l&auml;rarstudenter f&ouml;r samma &aring;rskurser.&nbsp;

<strong>Sagt om boken</strong>

R&auml;tt anv&auml;nt kan feedback vara ett av de fr&auml;msta verktygen i en klassrumssituation mellan l&auml;rare och elev samt mellan elev och elev, medan felaktig feedback ist&auml;llet kan skapa stress och os&auml;mja. Men&nbsp; f&ouml;rfattarna visar ocks&aring; att r&auml;tt anv&auml;nd feedback fungerar
utm&auml;rkt, speciellt om m&aring;let &auml;r att utveckla elevers kompetens, samarbets- och l&auml;randef&ouml;rm&aring;ga. H&auml;r &aring;terges b&aring;de detaljerade klassrumssituationer med exempel p&aring; tillv&auml;gag&aring;ngss&auml;tt och &aring;terkoppling till teoretiska studier av skolverkligheten.
<strong>Michael Economou, BTJ-h&auml;ftet nr 16, 2019</strong>