Läromedel som didaktisk resurs : Med läroboken i fokus

Läromedel som didaktisk resurs : Med läroboken i fokus
Författare
Förlag Natur & Kultur Läromedel och Akademi
GenrePedagogik
FormatInbunden
SpråkSvenska
Antal sidor144
Vikt0
Utgiven2025-03-10
ISBN 9789127466128

En lärobok gynnar alla – den tydliggör undervisningsinnehåll och underlättar kunskapsutvärdering samt lärares och elevers arbete. Jämte skönlitteratur som språkförebild är lärobokens sakprosa minst lika viktig för ökad läsfärdighet och som exempel för eget skrivande i en tid där läsvanorna har förändrats och försämrats.

Läroboken är ett helt avgörande verktyg i skolundervisningen, men endast genom en medveten och dynamisk läroboksanvändning kommer dess didaktiska potential till sin fulla rätt. Genom att använda läroboken som huvudsakligt läromedel kan du som lärare förbättra din undervisning och skapa en stabil och gemensam kunskapsbas för eleverna.

<em>L&auml;romedel som didaktisk resurs</em> &auml;r en bok med l&auml;roboken i fokus. Genom nedslag i l&auml;robokens tillblivelse, l&auml;romedelsbruk och l&auml;romedelsgranskningar ges en insikt i dess v&auml;rde. Och genom beskrivningar &ouml;ver vad som g&ouml;r en l&auml;robokstext begriplig ges en f&ouml;rst&aring;else f&ouml;r hur l&auml;rob&ouml;cker kan v&auml;ljas och anv&auml;ndas i undervisningen.

J&ouml;rgen Mattlars bok ger kunskap och underlag f&ouml;r verksamma l&auml;rare, l&auml;rarstudenter och l&auml;rarutbildare att diskutera och v&auml;rdera l&auml;rob&ouml;cker, f&ouml;r att i f&ouml;rl&auml;ngningen kunna g&ouml;ra informerade val av l&auml;romedel.

&rdquo;L&auml;roboken &auml;r en didaktisk resurs f&ouml;r l&auml;raren och dess funktion &auml;r m&aring;ngfasetterad n&auml;r den utg&ouml;r det huvudsakliga l&auml;romedlet i undervisningen. Den har till att b&ouml;rja med en kunskapsgaranterande roll som ocks&aring; underl&auml;ttar l&auml;rarens arbete med planering av undervisning. Samtidigt utg&ouml;r den ett redskap som underl&auml;ttar f&ouml;r elever att bedriva sina studier med ett givet material b&aring;de hemma och i skolan. Dessutom underl&auml;ttar den l&auml;rarens kunskapsutv&auml;rdering av eleverna. Ut&ouml;ver de h&auml;r undervisningsn&auml;ra aspekterna har l&auml;roboken en samh&auml;llelig funktion att skapa gemenskap i en ber&auml;ttelse om v&aring;rt samh&auml;lle och v&aring;ra perspektiv p&aring; den omgivande v&auml;rlden.&rdquo;
<strong>Ur prologen</strong>