Ledarskapets didaktik : Att leda medarbetare i förskolan

Ledarskapets didaktik : Att leda medarbetare i förskolan
Författare
Förlag Natur & Kultur Läromedel och Akademi
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor120
Vikt0
Utgiven2025-02-17
ISBN 9789127464858

Ledarskap &auml;r inget sj&auml;lv&auml;ndam&aring;l, det &auml;r till f&ouml;r att bidra till en verksamhet av h&ouml;g kvalitet. D&auml;rf&ouml;r beh&ouml;ver den som leder alltid fr&aring;ga sig hur ledarskapet ska utformas f&ouml;r att detta ska vara m&ouml;jligt. Du som &auml;r rektor eller har ett annat ledningsuppdrag inom f&ouml;rskolan f&aring;r i <em>Ledarskapets didaktik</em> det st&ouml;d du beh&ouml;ver f&ouml;r att anpassa ditt arbete efter svaren p&aring; de v&auml;lk&auml;nda didaktiska fr&aring;gorna, h&auml;r st&auml;llda i relation till ledarskapet. <em>Vem</em> ska jag leda och <em>vilket</em> ledarskap beh&ouml;ver mina medarbetare?

&bull; N&auml;r beh&ouml;ver mitt ledarskap vara n&auml;ra vardagen, n&auml;r kan det fungera mer strategiskt?
&bull; Vem ska vi erbjuda en bra verksamhet, vilka barn och v&aring;rdnadshavare arbetar vi tillsammans med?
&bull; Vad ska vi &aring;stadkomma, hur ser uppdraget ut i just v&aring;r kontext ur ett kompletterande och kompensatoriskt perspektiv?
&bull; Varf&ouml;r b&ouml;r ett ledarskap utformas p&aring; ett visst s&auml;tt f&ouml;r att st&ouml;dja verksamheten b&auml;st?
&bull; Hur anpassas ledarskapet i praktiken till svaren p&aring; de didaktiska fr&aring;gorna?