Singma matematik 1B Lärobok

Singma matematik 1B Lärobok
Serie Singma
Författare
Medverkande
Förlag Natur & Kultur Läromedel
GenreMatematik och statistik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor155
Vikt490 gr
Utgiven2017-01-31
SABTa
ISBN 9789127447776
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

Att ge eleverna goda grundkunskaper i matematik, självförtroende, nyfikenhet och intresse för att lära mer – det är några av matematikundervisningens viktigaste uppgifter. 

Med Singma matematik betonas kvalitet i undervisningen och lärarens viktiga roll för elevers utveckling och lärande. Läromedlet ger dig som lärare stöd och en tydlig idé om hur lektioner kan läggas upp, vad som är i fokus och hur du på bästa sätt stödjer och utmanar elevers eget tänkande och lärande.

<h3>Singaporemodellen</h3>

Singma tar utg&aring;ngspunkt i hur matematikundervisningen &auml;r uppbyggd enligt Singaporemodellen. Singma har arbetats fram i samarbete med Dr Yeap Ban Har, en v&auml;rldsledande expert inom omr&aring;det. Singapore tillh&ouml;r sedan l&auml;nge toppnationerna i internationella unders&ouml;kningar som Pisa och TIMSS, och modellen har f&aring;tt stor spridning internationellt.&nbsp;

<h3>Arbetsg&aring;ng</h3>

Varje lektion &auml;r indelad i tre huvudmoment av olika karakt&auml;r. Momenten &auml;r &aring;terkommande i varje lektion f&ouml;r att p&aring; olika s&auml;tt skapa igenk&auml;nning f&ouml;r eleverna. I de olika momenten f&aring;r eleverna m&ouml;jlighet att under en och samma lektion tr&auml;na p&aring; f&ouml;rm&aring;gorna i matematik utifr&aring;n l&auml;roplanen. Uppgifterna &auml;r omsorgsfullt utvalda f&ouml;r att uppmuntra till samtal och reflektion om olika strategier, och f&ouml;r att ge variation och progression.

<h2>Elevens b&ouml;cker</h2>

Singma matematik omfattar en l&auml;robok och en &ouml;vningsbok per termin. Till varje lektion i l&auml;roboken finns uppgifter i &ouml;vningsboken som &auml;r avsedda f&ouml;r individuell tr&auml;ning.

<h3>L&auml;robok</h3>

Anv&auml;nds f&ouml;r gemensamma genomg&aring;ngar och samtal i klassen, samt till &ouml;vningar och aktiviteter som eleverna g&ouml;r i par eller i grupp.

<h3>&Ouml;vningsbok</h3>

Eleven tr&auml;nar sj&auml;lvst&auml;ndigt och bef&auml;ster sina kunskaper. Uppgifterna i &ouml;vningsboken &auml;r direkt kopplade till varje lektion.

<p class="p1"><strong>Vi utforskar
</strong>Varje lektion b&ouml;rjar med att eleverna har boken st&auml;ngd och du inleder med en noga utvald startuppgift. H&auml;r har du som l&auml;rare en coachande roll, och st&auml;ller fr&aring;gor f&ouml;r att utveckla elevernas t&auml;nkande och reflektion. I l&auml;rarhandledningen f&aring;r du allt st&ouml;d du beh&ouml;ver f&ouml;r att leda diskussionen och f&ouml;r att formalisera matematiken p&aring; tavlan.

<p class="p1"><strong>Vi l&auml;r
</strong>N&auml;r ni &auml;r klara med startuppgiften &ouml;ppnar ni boken och tittar p&aring; den eller de l&ouml;sningar som presenteras. Gjorde ni likadant eller p&aring; ett annat s&auml;tt?

<p class="p1"><strong>Vi &ouml;var
</strong>I n&auml;sta moment f&aring;r eleverna pr&ouml;va fler uppgifter som behandlar samma &auml;mnesomr&aring;de p&aring; ett liknande s&auml;tt. De forts&auml;tter att arbeta i par eller grupp och tanken &auml;r att de ska forts&auml;tta att samtala och resonera kring uppgifterna.

<p class="p1"><strong>Jag &ouml;var
</strong>I den sista delen av lektionen f&aring;r eleverna arbeta p&aring; egen hand med att bef&auml;sta sina kunskaper i &ouml;vningsboken.

<h2>Genomt&auml;nkt undervisning</h2>

I Singaporemodellen betonas vikten av l&auml;rarens kompetens och att undervisningen bedrivs med h&ouml;g kvalitet p&aring; ett genomt&auml;nkt och systematiskt s&auml;tt.

L&auml;raren har en central roll och ett tydligt uppdrag att undervisa f&ouml;r f&ouml;rst&aring;else och l&auml;ra eleverna att bem&auml;stra matematiken. L&auml;rarens roll &auml;r att st&auml;lla fr&aring;gor f&ouml;r att hj&auml;lpa eleverna att utveckla sitt t&auml;nkande och att uppmuntra dem att finna fler strategier och metoder f&ouml;r att l&ouml;sa problem. L&auml;raren &aring;terber&auml;ttar och speglar det som eleverna s&auml;ger, men ger som regel inte svaren utan de kommer fr&aring;n eleverna sj&auml;lva.