Kollegialt lärande i praktiken : kompetensutveckling eller kollektiv korrigering?
Författare | |
---|---|
Förlag | Natur & Kultur Akademisk |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 147 |
Vikt | 240 gr |
Utgiven | 2017-03-31 |
SAB | Emia |
ISBN | 9789127146501 |
Boken <em>Kollegialt lärande i praktiken – kompetensutveckling eller kollektiv korrigering? </em>förklarar hur kollegialt lärande kan bidra till att lärare, elever och deras föräldrar får reellt inflytande på undervisningen. Med avstamp i praktiknära studier i utbildningssammanhang och utifrån en praktikteoretisk ansats – teorin om praktikarkitekturer – analyserar och problematiserar Lill Langelotz fenomenet kollegialt lärande, samt belyser både emanciperande och stigmatiserande processer. Boken visar även hur demokratiska praktiker med elevers lärande i fokus möjliggörs. Då det svenska utbildningssystemet ska genomsyras av en demokratisk undervisning utgör boken därmed ett unikt, teoretiskt och viktigt bidrag till litteraturen om lärares kompetensutveckling.