Kollegialt lärande i praktiken : kompetensutveckling eller kollektiv korrigering?

Kollegialt lärande i praktiken : kompetensutveckling eller kollektiv korrigering?
Författare
Förlag Natur & Kultur Akademisk
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor147
Vikt240 gr
Utgiven2017-03-31
SABEmia
ISBN 9789127146501
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

Boken <em>Kollegialt lärande i praktiken – kompetensutveckling eller kollektiv korrigering? </em>förklarar hur kollegialt lärande kan bidra till att lärare, elever och deras föräldrar får reellt inflytande på undervisningen. Med avstamp i praktiknära studier i utbildningssammanhang och utifrån en praktikteoretisk ansats – teorin om praktikarkitekturer – analyserar och problematiserar Lill Langelotz fenomenet kollegialt lärande, samt belyser både emanciperande och stigmatiserande processer. Boken visar även hur demokratiska praktiker med elevers lärande i fokus möjliggörs. Då det svenska utbildningssystemet ska genomsyras av en demokratisk undervisning utgör boken därmed ett unikt, teoretiskt och viktigt bidrag till litteraturen om lärares kompetensutveckling.