Att skriva faktatexter : medveten och explicit skrivundervisning

Att skriva faktatexter : medveten och explicit skrivundervisning
Författare
Medverkande
Förlag Natur & Kultur Läromedel och Akademi
GenreSpråk (inkl. lexikon, parlörer och ordböcker)
FormatDanskt band
SpråkSvenska
Antal sidor256
Vikt560 gr
Utgiven2016-03-21
ISBN 9789127140363
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

<em>Att skriva faktatexter</em> är en forskningsanknuten metodbok om att undervisa i skrivstrategier. Författaren visar hur läraren både kan utveckla sina kunskaper om texter och skrivande och strukturera sin undervisning så att eleverna förstår hur de ska tänka för att skriva faktatexter som fångar och engagerar läsaren.


I boken <em>Att skriva faktatexter </em>beskriver den kanadensiska skolutvecklaren Adrienne Gear hur hon planerar och genomför lektioner där elever arbetar med skrivande av olika sorters faktatexter. De texter som tas upp är: beskrivande, instruerande, jämförande, argumenterande, förklarande och rapporterande texter. Frågorna vad vi ska skriva och hur vi ska skriva behandlas i lektionsplanerna, kopieringsunderlagen och de rekommenderade mönsterböckerna som presenteras i boken. Dessutom främjas en skrivundervisning med fokus på syfte och mål i varje lektion som medvetandegör eleverna om varför vi skriver. På så sätt blir läsaren på mottagarsidan av varje text lika viktig som skrivandet i sig.


I ingen annan form av skrivande är mottagarens behov av anpassat innehåll och förståelse viktigare än i faktatexter. Boken <em>Att skriva faktatexter </em>visar dig som lärare hur du kan hjälpa dina elever att anpassa skrivandet till läsarens behov.

Varje genre har ett eget kapitel med genrens syfte, form, språkliga särdrag, skrivtekniker och bedömning. Boken är en konkret metodbok som grundar sig på forskning. Till varje genre finns en generös bank av lektioner för läraren att följa och med tillhörande mallar som kan hämtas som pdf för utskrift på förlagets hemsida. I första hand vänder sig boken till verksamma lärare i åk 1-6 och till lärarutbildningen.

<em>Marianne Petrén, BTJ-häftet nr 11, 2016</em>