5 undervisningspraktiker i matematik : för att planera och leda rika matematiska diskussioner
Serie | Lärare Lär |
---|---|
Författare | |
Medverkande | |
Förlag | Natur & Kultur Läromedel och Akademi |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 160 |
Vikt | 410 gr |
Utgiven | 2014-05-09 |
SAB | Eabt |
ISBN | 9789127138582 |
I boken <em>5 undervisningspraktiker i matematik - för att planera och leda rika matematiska diskussioner </em>är problemlösning centralt. Författarna Margaret S. Smith och Mary Kay Stein tar utgångspunkt i ny evidensbaserad forskning om hur lärare kan planera och genomföra rika klassrumsdiskussioner för att uppnå både högt ställda lärandemål och utgå från elevernas egna arbeten. Genom konkreta exempel ges råd om hur lärare kan leda och styra diskussionerna så att viktiga idéer förs upp till ytan, missuppfattningar exponeras och förståelse utvecklas.
Boken ger dig som matematiklärare fem konkreta undervisningspraktiker utifrån elevernas olika sätt att tänka:
<strong>Förutse</strong> vilka strategier elever kommer att använda för att lösa ett matematiskt problem.
<strong>Överblicka</strong> och notera hur elever resonerar och arbetar under lektionen.
<strong>Välja ut</strong> de arbeten som lämpar sig att presentera och diskutera i klassen.
<strong>Ordna</strong> presentationerna för att maximera potentialen att fördjupa elevernas förståelse.
<strong>Koppla ihop</strong> olika strategier och idéer för att hjälpa eleverna att förstå de matematiska sambanden.
<em>5 undervisningspraktiker i matematik</em> vänder sig till lärarstuderande och verksamma lärare i hela grundskolan såväl som gymnasieskolan. Förordet till boken är skrivet av professor Andreas Ryve och doktorand Maria Larsson, båda verksamma vid Mälardalens högskola.
Översättning: Margareta Brogren.
Jag tycker verkligen om bokens upplägg eftersom det inbjuder till att prova arbetssättet i mitt klassrum.
<em>CICKI NYBERG, MATEMATIKLÄRARE I ÅRSKURS 1–6 I ERSDUNGENS SKOLA I UMEÅ</em>