Hur vi lär
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Natur & Kultur Läromedel och Akademi |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 425 |
Vikt | 710 gr |
Utgiven | 2014-11-17 |
SAB | E |
ISBN | 9789127138568 |
Boken <em>Hur vi lär. Synligt lärande och vetskapen om våra lärprocesser </em>bygger vidare på professor John Hatties imponerande forskningsöversikt <em>Synligt lärande </em>om vad som påverkar elevers studieresultat. Tillsammans med Gregory Yates beskriver Hattie hur hur våra lärprocesser går till. Några av de frågeställningar som tas upp i <em>Hur vi lär </em>är t.ex. lärares personlighet, hur kunskap lagras och effekterna av kognitiv belastning, återkopplingens betydelse, tänka snabbt och tänka långsamt, multitasking och myter om hur människor lär sig.
<em>Hur vi lär </em>består av tre delar – Lärande i klassrummet, Lärandets grunder, och Känn dig själv. I de första delarna redogör John Hattie och Gregory Yates för de kognitiva byggstenarna för kunskapsinhämtning och den sista delen utforskar betydelsen av självförtroende och självkännedom i lärprocessen. I anslutning till varje kapitel finns instuderingsfrågor och rekommendationer för vidare läsning.
<em>Hur vi lär</em> riktar sig till lärare och lärarstuderande, men även till skolledare, föräldrar, studenter och andra som vill veta mer om vetenskapen om våra lärprocesser.
Hur vi lär är utförlig, aktuell och försedd med mängder av referenser. Den är viktig inte minst med tanke på de omfattande diskussionerna i Sverige f.n angående bl. a. elevernas resultat samt lärarnas situation och status.
<em>Ulf Viklund, BTJ-häftet nr 9 2015</em>