Synligt lärande för lärare
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Natur & Kultur Läromedel och Akademi |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 336 |
Vikt | 580 gr |
Utgiven | 2012-11-23 |
ISBN | 9789127134676 |
<em>Synligt lärande för lärare</em> kopplar världens största forskningsöversikt om undervisningsstrategier till praktiskt genomförande i klassrummet. John Hatties forskning involverar miljontals elever och redogör för de mest effektiva arbetssätten för att maximera deras studieresultat. Boken utgår både från lärares och elevers perspektiv och ger konkret vägledning för lektionsförberedelser, att tolka lärande och återkoppling under lektionen samt lektionsuppföljning. Den innehåller checklistor, konkreta övningar, fallstudier, och tar upp frågor som elevmotivation, undervisningsstrategier och ledarskapet i klassrummet.
<em>Synligt lärande för lärare</em> riktar sig till lärarstudenter och lärare som vill ha evidensbaserade svar på frågan hur man kan förbättra elevers studieresultat.
John Hattie är professor och chef för Melbourne Education Research Institute vid University of Melbourne, Australien, samt hedersprofessor vid University of Auckland, Nya Zeeland. Hans bok <em>Visible learning</em>. <em>A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement</em> är världens största forskningsöversikt om vad som påverkar elevers studieresultat och finns översatt till svenska, <em>Synligt lärande – en syntes</em> (Natur & Kultur, 2014). Hattie har även skrivit boken <em>Hur vi lär </em>(Natur & Kultur, 2014) tillsammans med Gregory Yates.
Läs intervju med John Hattie i Svenska Dagbladet från hans Sverigebesök i april 2013 eller se Hatties TEDxTalk från TEDx Norrköping i november 2013.
<em></em>