Förskoleklassens didaktik : möjligheter och utmaningar

Förskoleklassens didaktik : möjligheter och utmaningar
Författare
Medverkande
Förlag Natur & Kultur Akademisk
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor205
Vikt520 gr
Utgiven2012-09-03
ISBN 9789127132429
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

Förskoleklassen är på många sätt ett gränsland i dagens skola. Att undervisa inom denna frivilliga skolform innebär bland annat att fritt kunna planera innehållet och undervisningen. Detta kan bli till ett dilemma i de fall då riktlinjer saknas för vad undervisningen ska innehålla.


I Förskoleklassens didaktik knyts en didaktisk bromellan förskola och skola. Hos sexåringar av i dag framträder både en begynnande läs- och skrivförmåga och en matematisk förmåga. För att barnen ska fortsätta att utveckla dessa förmågor i förskoleklassen behöver läraren känna till det centrala innehållet inom dessa ämnesområden. Först då kan de styra arbetet i rätt riktning. Inledningsvis ges teoretiska perspektiv på bland annat lek och lärande, vilket vävs samman med verksamhetsknutna exempel där kopplingar görs till svensk- och matematikämnets didaktik.


I bokens avslutande del tas avstamp i läroplanerna för förskola och skola vilket mynnar ut i ett resonemang kring konkreta innehållsaktiviteter och riktlinjer kopplade till svenska och matematik i förskoleklass.