Att förklara autism : Myt och verklighet i autismens idéhistoria

Att förklara autism : Myt och verklighet i autismens idéhistoria
Författare
Förlag Natur & Kultur
GenreMedicin
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor224
Vikt0
Utgiven2000-04-19
ISBN 9789127073654
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Alltsedan Leo Kanner och Hans Asperger 1943 respektive 1944 publicerade de första kliniska beskrivningarna av barn med autism har många forskare försökt förklara denna gåtfulla funktionsnedsättning.

Att förklara autism är den första samlade, populärvetenskapliga framställningen av såväl aktuella som äldre teorier om orsakerna till autism, alltifrån teorier om "kylskåpsmödrar" till teorier om genetiska avvikelser. Boken ger en överblick över de olika uppfattningar och teoretiska traditioner som präglat autismforskningen, vilket gör det lättare att förstå varför vissa idéer och teorier kommit att förkastas medan andra fortfarande utgör hörnstenar i den moderna forskningen. Författaren har försökt behandla de olika förklaringsmodellerna någorlunda likartat så att även de mindre populära och tilltalande bidragen fått lov att komma till tals. Ett fördomsfritt och kritiskt ställningstagande kräver alltid kunskap.

1990-talet har inneburit allt större insikter i autismens etiologi. Vår växande kunskap har i hög grad att göra med samspelet mellan det psykologiska utforskandet av de specifika svårigheterna hos människor med autism och den neurologiska kartläggningen av skador i avgränsade delar av hjärnan eller vissa hjärnfunktioner. I dagsläget står olika hypoteser om autismens etiologi inför provet att bekräftas eller vederläggas.

Boken riktar sig till högskolestuderande och till yrkesverksamma inom området såsom psykiatrer, psykologer, specialpedagoger och sjukgymnaster. Bokens lättillgänglighet gör den dessutom lämpad för alla som önskar fördjupad kunskap om autism.

Översättning Sten Andersson


Søren Kristiansen är dansk cand.mag. (motsvarar svensk magisterexamen) i samhällsvetenskaper och psykologi och doktorand vid Institut for Sociale Forhold og Organisation vid Aalborg Universitet. Hans intresse för området autism väcktes på allvar då han under ett halvår arbetade inom det amerikanska TEACCH-programmet i Chapel Hill, North Carolina.