Franska bilder : filmens födelse till Nya vågen
Författare | |
---|---|
Förlag | Norstedts |
Genre | Film och fotografi |
Format | Inbunden |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 345 |
Vikt | 880 gr |
Utgiven | 2013-03-15 |
SAB | Ima |
ISBN | 9789113050348 |
14 juli, nationaldag i Frankrike. En tidig film av René Clair dessutom, en av hundratals i Lasse Bergströms nya bok som gör personliga nedslag i fransk filmkonst.
Magikern Georges Méliès som lät sin rymdfarkost landa i ögat på gubben i månen. Jean Gabin som med passion körde sitt stora lok mellan Paris och Le Havre i Jean Renoirs Människans lägre jag. Eller Jean-Paul Belmondo som strosade på Champs-Èlysées med sin tidningsflicka i Till sista andetaget, en av Den nya vågens första stora filmer. Franska bilder är en lockande systervolym till Hollywood: Guldåldern, utgiven 2010.
"Min bok om det tidiga Hollywood skrevs utan akademiska ambitioner, som en reseskildring från min barn- och ungdoms filmlandskap, med nya värderingar lagda över minnesbilder från mer än ett halvsekel sedan. Mina välvilligaste kritiker kallade den ett verk av en filmälskare och folkbildare.
Franska bilder är delvis tecknade med samma metod, men med bredare tidsram, eftersom filmen officiellt föddes i Paris två decennier innan Hollywood etablerades som biograffilmens huvudstad. Den franska filmen före första världskriget fick då sin världsledande ställning bruten och pionjärerna glömdes bort. Lyckligtvis har de återuppstått, inte bara som Méliès i Scorseses filmsaga Hugo utan främst i form av omsorgsfullt restaurerade dvd-utgåvor från kärleksfullt bevarade original i franska filmarkiv. Seriösa filmforskare har aldrig levt i en bättre värld."
Magikern Georges Méliès som lät sin rymdfarkost landa i ögat på gubben i månen. Jean Gabin som med passion körde sitt stora lok mellan Paris och Le Havre i Jean Renoirs Människans lägre jag. Eller Jean-Paul Belmondo som strosade på Champs-Èlysées med sin tidningsflicka i Till sista andetaget, en av Den nya vågens första stora filmer. Franska bilder är en lockande systervolym till Hollywood: Guldåldern, utgiven 2010.
"Min bok om det tidiga Hollywood skrevs utan akademiska ambitioner, som en reseskildring från min barn- och ungdoms filmlandskap, med nya värderingar lagda över minnesbilder från mer än ett halvsekel sedan. Mina välvilligaste kritiker kallade den ett verk av en filmälskare och folkbildare.
Franska bilder är delvis tecknade med samma metod, men med bredare tidsram, eftersom filmen officiellt föddes i Paris två decennier innan Hollywood etablerades som biograffilmens huvudstad. Den franska filmen före första världskriget fick då sin världsledande ställning bruten och pionjärerna glömdes bort. Lyckligtvis har de återuppstått, inte bara som Méliès i Scorseses filmsaga Hugo utan främst i form av omsorgsfullt restaurerade dvd-utgåvor från kärleksfullt bevarade original i franska filmarkiv. Seriösa filmforskare har aldrig levt i en bättre värld."