Retorik eller konsten att övertyga

Retorik eller konsten att övertyga
Författare
Förlag Norstedts
GenreSpråk (inkl. lexikon, parlörer och ordböcker)
FormatKartonnage
SpråkSvenska
Antal sidor288
Vikt502 gr
Utgiven2006-08-02
SABF.063
ISBN 9789113016313
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

Retorik eller konsten att övertyga vill lära oss att förstå och kritiskt granska mekanismerna i språket. Men hjälp av många exempel, de flesta från vår egen tid, beskrivs retorikens begrepp, principer och historia. I flera fall görs fylliga analyser av tal, t.ex. av Cicero, Goebbels, Martin Luther King, Olof Palme och av earl Spencer vid prinsessan Dianas begravning.

I ett nytillkommet kapitel analyseras vår tids retorik - reklamen - utifrån ett retoriskt perspektiv. Detta är andra reviderade och omarbetade upplagan.

Kurt Johannesson, som är Sveriges ende professor i retorik, har byggt upp en särskild avdelning för retorik vid Uppsala Universitet. Han håller även seminarier och kurser för bl.a. politiker, företagare, jurister och jurnalister.