Bonnierförlagen kraftsamlar och låter Bonnier Fakta och Bokförlaget Forum tillsammans med Lovereads, Brillbee och Bonnier Brand bilda ett förlag som ska omsätta 300 Mkr per år.
Vad som är orsak och verkan i denna nyhet och de tidigare om Petter Stordalens nya förlag Strawberry Publishing är svårt att veta. Men idag meddelade Bonnierförlagen:
”Bonnier Fakta och Bokförlaget Forum bildar förlag med målet att skapa bokbranschens mest attraktiva och kommersiella förlag för författare inom fack- och skönlitteratur. Planerad utgivning under första året är 110 nya böcker. Till det traditionella förlagserbjudandet adderas produkter och onlinekurser knutna till böcker och författare. Förlaget leds av Anna-Lena Hernvall, förlagschef, och Adam Dahlin, litterär chef.”
– Den här är en historisk satsning för Bonnierförlagen. På en bokmarknad i snabb förändring behövs nya typer av förlag, där författare erbjuds nya och fler möjligheter för konceptutveckling, lansering och att nå ut på många plattformar, och alltid med starka berättelser som utgångspunkt, säger Håkan Rudels, vd Bonnierförlagen, i ett pressmeddelande.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Det nya förlaget ska ge ut fack- och skönlitteratur och räknar med en årlig utgivning på runt 110 nya böcker, med en förlagsomsättning på närmare 300 miljoner SEK. Det första som adderas till den traditionella förlagsverksamheten är Bonnier Brands och Brillbee vilket skapar stora möjligheter att skräddarsy förlagets erbjudande.
– Under en längre tid har vi arbetat med idén om ett nytt förlag. Tillsammans med våra mycket erfarna och kompetenta medarbetare skapar vi nu detta på riktigt! Ambitionen är att bli Sveriges modernaste förlag där författarnas möjligheter att nå ut och utvecklas ständigt står i fokus, säger Anna-Lena Hernvall, förlagschef.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!
– Det här blir Sveriges största och mest kvalitativa kommersiella förlag. Det nya förlaget får en oemotståndlig mix av Sveriges mest dynamiska och framgångsrika författare, säger Adam Dahlin, litterär chef.
I det nya förlaget ingår varumärkena Bonnier Fakta, Bokförlaget Forum, Lovereads, Brillbee och Bonnier Brands. Drygt 30 medarbetare kommer att verka i gemensamma lokaler i förlagshuset på Sveavägen i Stockholm.
Förlagets ledning består av förlagschef Anna-Lena Hernvall, tidigare operativ chef på Bonnier Fakta, och litterär chef Adam Dahlin som närmast kommer från rollen som förlagschef på Bokförlaget Forum. Båda rapporterar till Bonnierförlagens vd Håkan Rudels.
Ansvarig förläggare för fackutgivningen blir Martin Ransgart, tidigare förläggare på Bonnier Fakta. Tf ansvarig förläggare för skönlitteratur är Adam Dahlin, till dess att en ny ansvarig skönlitterär förläggare är rekryterad. Rekrytering av två nya förläggare sker under våren.